Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Hawker Tempest już wkrótce w powietrzu!

Historia, Lotnictwo wojskowe, 27 maja 2021

Wszystko wskazuje na to, że w 2021 ponownie zobaczyć będziemy mogli w powietrzu jeden z legendarnych brytyjskich myśliwców końca II wojny światowej – Hawker Tempest. Jedynego z zachowanych, który będzie mógł latać.

Tak pomalowanego i niedokończonego Hawker Tempesta Mk II MW763 wystawiono w 2014 na sprzedaż za 650 tys. funtów. Ten egzemplarz pokryty jednolitym srebrnym powojennym lakierem – upodobniony do PR533 – 5R-V z 33. Squadronu RAF ma się wzbić w powietrze po raz pierwszy latem 2021 / Zdjęcie: Twitter

Do końca zbliża się odbudowa Tempesta Mk II MW763, czyli wariantu napędzanego silnikiem gwiazdowym Bristol Centaurus VI – wersji powojennej. 23 maja 2021 niemal gotowy już do oblatania samolot po raz pierwszy wytoczono z hangaru na lotnisku Sywell w Anglii i pokazano publicznie. Maszyna została pomalowana w barwy powojennego 33. Squadronu RAF podczas jego, także bojowej, służby na Półwyspie Malajskim w latach 1950. i będzie występowała jako PR533 z oznaczeniem kodowym 5R-V. Obecnie zrekonstruowany myśliwiec oczekuje na ostateczną integrację niektórych elementów potężnego silnika i jego pierwsze uruchomienie. Tempest jest własnością Anglia Aircraft Restorations i otrzymał symbol rejestracyjny G-TEMT.

Samoloty MW763 został zbudowany przez Hawker Aircraft w Langley w 1945. Jest jednym z 1702 Tempestów wypuszczonych przez brytyjski przemysł lotniczy podczas II wojny światowej i 11 zachowanych (9 z nich to Mk II i tylko 2 wojenne Mk V). Na Tempestach swoje zwycięstwa odnosił między innymi legendarny as myśliwski – Francuz Pierre Clostermann. W maju 1948 zakłady Hawkera odkupiły MW763 z zasobów rezerwowych RAF po to, aby zarobić na jego odsprzedaży Bharatiya Vayu Sena (wojskom lotniczym Indii). W Indiach samolot latał jako HA586 do 1969. Znalazł się następnie w składowisku niepotrzebnych maszyn w bazie lotniczej Pune. W 1979 odkrył go w Indiach znany poszukiwacz angielskich skarbów lotniczych Douglas W. Arnold z Warbirds of the Great Britain Ltd. Udało mu się kupić wrak i dowieźć go do z powrotem do Anglii. To, co dotarło na wyspy, kilkakrotnie przechodziło z rąk do rąk różnych właścicieli, którzy planowali odbudowę do stanu zdatnego do lotu, jednak brakowało im już to zapału, już to pieniędzy.

W 1995 samolot znalazł się w posiadaniu Gerry’ego Coopera – właściciela przedsiębiorstwa Tempest Two w Santoft. Rozpoczęło się odbudowa MW763 na dobre w latach 1997-1999 – najpierw w Gamston, potem w Wickenby, a w końcu w North Weald Aircraft. Wtedy maszyna miała być odrestaurowana do swojego pierwotnego wyglądu w 1945 – czyli w trójkolorowym kamuflażu europejskim RAF. W 2014 wydano na odbudowę myśliwca już 500 tys. funtów, a potrzeba było znacznie więcej. MW763 został więc ponownie wystawiony na sprzedaż za 650 tys. funtów. Ostatecznym właścicielem jest Anglia Restorations, a lotniskiem gdzie samolotowi nadaje się ostatecznego szlifu – Sywell.

Według wstępnych zapowiedzi pierwszy lot może się dobyć z Sywell w okolicach 10-11 lipca 2021.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.