Rada ds. Zakupów Obronnych (Defence Acquisition Council, DAC) zgodziła się wczoraj, 4 czerwca 2021, pod przewodnictwem ministra obrony Rajnatha Singha, na uruchomienie przez marynarkę wojenną Indii programu zakupu 6 konwencjonalnych okrętów podwodnych – P75I (Project 75 India). DAC zatwierdziła RFP (Request for Proposal), które ma zostać ujawnione w ciągu miesiąca. Program ma być realizowany w ramach modelu partnerstwa strategicznego (Strategic Partnership, SP) ogłoszonego w 2017 w celu pobudzenia rodzimej produkcji zbrojeniowej. Pierwszy okręt powinien zostać dostarczony przed 2030.
W ramach programu dwie indyjskie stocznie mają wybrać dostawcę okrętów spośród 5 oferentów – producentów oryginalnego sprzętu (Original Equipment Manufacturer, OEM). Te stocznie to Mazagon Dock Shipbuilders Limited (MDL) i Larsen & Toubro. Z kolei brani pod uwagę oferenci to rosyjski Rosoboroneksport (ROE), niemiecki ThyssenKrupp, Naval Group z Francji, Navantia z Hiszpanii i Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering z Korei Południowej. Zostali oni wybrani przez DAC w ubiegłym roku. Każde z indyjskich przedsiębiorstw ma wybrać jednego partnera zagranicznego. Po otrzymaniu odpowiedzi nastąpi ich ocena techniczna, a następnie badana będzie oferta handlowa.
Program zakupu konwencjonalnych okrętów podwodnych został zatwierdzony jeszcze w 2007. Jednak na faktyczne uruchomienie musiał czekać do 2019, gdy w lutym rząd zatwierdził Acceptance of Necessity (AN). Project 75 India przewiduje budowę 6 okrętów podwodnych z napędem niezależnym od powietrza atmosferycznego. Przeznaczono na to 430 mld rupii (równowartość ok. 6 mld USD). Okręty mają być budowane w Indiach. Ze strategicznego punktu widzenia pomoże to w zmniejszeniu zależności Indii od importu, stopniowo zapewniając samodzielność i dostawy komponentów ze źródeł lokalnych.