Rolls-Royce poinformował, że rozpoczął testowanie komponentów silnika hybrydowo-elektrycznego AE2100 oraz specjalistycznego systemu sterowania i zarządzania temperaturą, wspieranego przez integrator systemu na nowo wyremontowanym stanowisku testowym 108 w Bristolu w Wielkiej Brytanii. Testy odbywają się w ramach programu 2,5 MW Power Generation System 1 (PGS1) – projektowania napędu dla przyszłych regionalnych samolotów pasażerskich. Według Rolls-Royce’a będzie to najpotężniejszy hybrydowo-elektryczny napęd lotniczy na świecie. Koncern planuje, że generator będzie stosowany w hybrydowych systemach napędowych lub jako część bardziej elektrycznych systemów do większych samolotów.
Pod koniec 2021 Rolls-Royce zamierza połączyć w pełni sprawny generator i system energoelektroniczny o napięciu 3000 V, które obecnie kończą testy w zakładach w Trondheim w Norwegii. Później mają rozpocząć się pełne testy PGS1. Mają one zweryfikować wyniki modelowania cyfrowego i wiarygodnie określić, co jest fizycznie i technicznie możliwe w zakresie napędów lotniczych nowej generacji.
Przedstawiciele brytyjskiego koncernu podkreślają, że PGS1 i jego wersje rozwojowe mogą znaleźć rozwiązanie nie tylko w lotnictwie. Generator wielkości beczki piwa może bowiem wytwarzać energię elektryczną wystarczającą do zasilania w sposób ciągły około 2500 domów.