Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zeroemisyjny Airbus

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 14 czerwca 2021

Tworząc Centra Rozwoju Zeroemisyjności (ZEDC) w zakładach w Bremie (Niemcy) i Nantes (Francja) Airbusa postanowił skoncentrować prace przy projektowaniu metalowych zbiorników na wodór, przeznaczonych dla samolotów komunikacyjnych.

Zbiornik paliwa jest jednym z najważniejszych elementów statku powietrznego, a ciekły wodór (LH2) stanowi dla konstruktorów większe wyzwanie niż lotnicza nafta, ponieważ musi być przechowywany w temperaturze –250°C / Ilustracja: Airbus

Celem działalności ZEDC będzie opanowanie zdolności produkcji zbiorników kriogenicznych po konkurencyjnych cenach, co pozwoli w przyszłości wesprzeć wprowadzenie zeroemisyjnych statków powietrznych ZEROe na rynek i przyspieszyć rozwój technologii napędu wodorowego. Projektowanie i integracja struktur zbiorników mieć będą kluczowe znaczenie dla osiągów samolotów zasilanych wodorem.

Rozwój technologii obejmie pełne możliwości, począwszy od wytwarzania komponentów składowych, przez montaż i integrację systemów, po testy kriogeniczne zbiorników z ciekłym wodorem (LH2). Oba centra ZEDC zostaną uruchomione do 2023, co pozwoli budować zbiorniki LH2 w takim tempie, by pierwsza próba w locie odbyła się w 2025.

Kierownictwo koncernu z Tuluzy postanowiło ulokować pierwszą placówkę ZEDC w Bremie ze względu na wieloletnie i różnorodne doświadczenie tamtejszych zakładów Airbus Defence and Space oraz ArianeGroup. Ten zakład początkowo skupi się na sprawach instalacji systemu, a także na ogólnych kriogenicznych testach zbiorników. Ponadto skorzysta z szerszego dorobku instytucji zajmujących się badaniami nad wodorem, takich jak Centrum Ekoefektywnych Materiałów i Technologii (ECOMAT) oraz synergii z działalnością podmiotów branży kosmicznej i lotniczej.

Na drugą lokalizację wybrano Nantes ze względu na rozległą wiedzę tamtejszego personelu dotyczącą technologii projektowania konstrukcji metalowych centropłata, w tym istotnego dla bezpieczeństwa samolotów pasażerskich zbiornika centralnego.

Zbiornik paliwa jest jednym z najważniejszych elementów statku powietrznego, a ciekły wodór (LH2) stanowi dla konstruktorów większe wyzwanie niż lotnicza nafta, ponieważ musi być przechowywany w temperaturze –250°C. W lotnictwie pasażerskim wyzwaniem jest opracowanie zbiornika, który wytrzyma powtarzające się cykle zmian temperatury i ciśnienia, wynikające z użytkowania statku powietrznego. Przewiduje się, że zbiorniki LH2 w samolotach pasażerskich będą metalowe, ale nie wyklucza się użycia konstrukcji z kompozytów polimerowych zbrojonych włóknami węglowymi (Nowe projekty samolotów Airbusa, 2020-09-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.