Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

A350 z jednym pilotem

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 19 czerwca 2021

Airbus i linie Cathay Pacific z Hong Kongu opracowują system, który pozwoli na długodystansowe loty pasażerskie samolotu A350 z jednym pilotem w kabinie (na pokładzie – dwoma, potrzebnymi ze względu na ograniczenia dotyczące czasu pracy, ale też w sytuacjach awaryjnych). Dzięki prawie pełnemu zautomatyzowaniu kierowania lotem ma on wystarczyć do bezpiecznego startu, lotu na dużej wysokości i lądowania. Programowi nadano nazwę Project Connect.

System kontrolujący lot ma stale monitorować wszystkie istotne parametry, ale także nadzorować zachowanie pilota. Dzięki sztucznej inteligencji ma w czasie rzeczywistym konsultować swe obserwacje z ośrodkiem naziemnym. Ma też interweniować we wszystkich sytuacjach nietypowych i awaryjnych.

Airbus A350-1000 samodzielnie startuje z lotniska Toulouse-Blagnac do lotu w ramach testów sytemu Autonomous Taxi, Take-Off & Landing (ATTOL), 16 stycznia 2020 / Zdjęcie: Airbus

Według dostępnych informacji, Airbus planuje, że uda mu się certyfikować A350 do operacji z jednym pilotem podczas rejsów na dużych wysokościach do 2025. Cathay Pacific zamierzają w tym czasie analizować korzyści, które może przynieść nowe rozwiązanie. Przedstawiciele przewoźnika zastrzegają, że nie musi on być pierwszym klientem, który je zastosuje. Być może zdecyduje się na to Lufthansa, która również współpracuje z Airbusem w testowaniu nowych rozwiązań.

Airbus od kilku lat pracuje nad podobnymi rozwiązaniami. Od 2019 testuje koncepcję Disruptive Cockpit (DISCO), której celem jest umożliwienie operacji z jednym pilotem w kabinach nowych samolotów. Inny system to Autonomous Taxi, Take-Off and Landing (ATTOL) opracowywany od 2018. Jego pierwszy test w trybie w pełni automatycznym przeprowadzono w styczniu 2020.

Przeciwko dalszej automatyzacji występują związki zawodowe pilotów. Podobnie było, gdy Airbus zaproponował załogi dwuosobowe, redukując ich liczebność o 1-3 lotników różnych specjalności (nawigatorów, mechaników). Powodem są oczywiście względy ekonomiczne. Dodatkowy argument przeciw redukcjom to skutki tzw. pandemii, które spowodowały masowe zwolnienia wśród pilotów samolotów komercyjnych. Obecne przepisy pozwalają na loty z jednym pilotem samolotem z maksymalnie 9 pasażerami.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.