Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy wariant chińskich OP Yuan

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 20 czerwca 2021

Dzięki chińskim mediom społecznościowym i ogromnej liczbie spotterów Kraju Środka jakiekolwiek próby nowych bojowych systemów morskich na akwenach dostępnych obserwatorom są natychmiast dokumentowane i stają się przedmiotem analiz publicystów i ośrodków wywiadowczych krajów Zachodnich. Tak jest także w przypadku nowej wersji okrętu podwodnego typu 039C Yuan – jednostki wyposażonej w chińską odmianę silnika Stirlinga, pracującego w zamkniętym cyklu pod wodą i najprawdopodobniej, jak zrobili to najpierw Japończycy – w nowej generacji akumulatory litowo-jonowe, co zbliża go możliwościami skrytego przebywania pod powierzchnią do jednostek o napędzie nuklearnym.  Chińskie rozwiązania są przy tym uważane za najcichsze na świecie w tej klasie jednostek.

Pierwsze zdjęcie nowej wersji okrętu podwodnego typu 039C Yuan – z nowatorskim kształtem kiosku wzorowanym na rozwiązaniach szwedzkich – w starej stoczni Wuczang w centrum Wuhan pojawiło 7 maja 2021 na Weibo. Zaczęło się wówczas polowanie na bardziej wyraźny portret jednostki / Zdjęcie: Weibo – Naval News

Nowy wariant Yuana, modelu określanego jako zmodyfikowany typ 039C z nowym kioskiem o układzie umożliwiającym optymalny, cichy opływ hydrodynamiczny pod wodą – rozwiązaniem wzorowanym na konstrukcji nowego szwedzkiego okrętu podwodnego  A26 Blekinge (jeszcze do niedawna proponowanego także Polsce), zauważono po raz pierwszy na zdjęciu opublikowanym na Weibo 12 maja 2021. Okręt gotowy do spuszczenia na wodę sportretowano przy hangarze starej stoczni Wuchang w centrum Wuhan nad rzeką Jangcy. Od 2019 seryjna produkcja okrętów Juan rozwijana jest w nowym zakładzie, poza miastem. Stąd wzdłuż Jangcy są one konwojowane do morza. I właśnie taki konwój uwiecznił inny chiński spotter w drugim tygodniu czerwca 2021. Wyraźnie widzimy na nim okręt podwodny z kioskiem przypominającym ten ze szwedzkiego A26 i kadłub Yuana.

W połowie czerwca Tik Tok przyniósł pierwsze zdjęcie nowego wariantu kiosku chińskich konwencjonalnych okrętów podwodnych typu 039C Yuan. Widzimy okręt konwojowany na rzece Jangcy... / Zdjęcie: Tik Tok

W nowej stoczni w Wuhan budowane są już pierwsze eksportowe Yuany dla marynarki wojennej Tajlandii – S-26T, tam też powstanie 8 pakistańskich jednostek typu 039B Hangor (częściowo będą one budowane w Karachi Shipyard & Engineering Works – KSEW w Karaczi). Bez względu na to jakie tajemnice kryje nowy wariant Yuana, właśnie obserwowany na Jangcy (mówi się o nowych odpalanych z wyrzutni torpedowych manewrujących pociskach z aktywnym radarem o znacznie przedłużonym zasięgu w stosunku do znanych od dawna 40-kilometrowych Pinyin Yingji-82 – YJ-82 Uderzenie Orła), jedno jest pewne – chińscy konstruktorzy bacznie obserwują rozwój szwedzkich okrętów podwodnych. Uważanych z pewnością w Kraju Środka za wzorcowe, skoro wzorem Szwedów Chiny zdecydowały się na AIP systemu Stirlinga. Teraz do tego doszedł nowy szwedzki kiosk na Yuanach.

Szwedzki kiosk nowego Yuana z bliska / Zdjęcie: Tik Tok

Nie ma wątpliwości, że na Chińczykach wielkie wrażenie zrobiła bezsilność amerykańskiej Floty Pacyfiku w symulowanych starciach z wypożyczonym do testów, bazującym w San Diego szwedzkim Gotlandem (2005-2007), który błyskotliwie dowodzony przez komandora Fredrika Lindena zatopił bezkarnie większość ćwiczących z nim okrętów amerykańskich. A wywołało to panikę w sztabach US Navy i... decyzje kadrowe.

Dla porównania – okręt typu 039C Yuan z konwencjonalnym kioskiem widziany podczas prób stoczniowych na Jangcy w Wuhan / Zdjęcie: Tik Tok

Prawie 74-metrowe Yuany (średnica – 9,9 m) są zbliżone wymiarami do uważanych za najnowocześniejsze na Pacyfiku konwencjonalnych (także z siłowniami AIP z silnikami systemu Stirlinga – produkowanymi na szwedzkiej licencji przez koncern Kawasaki) japońskich okrętów podwodnych typu Soryu (ocenia się, że są od nich o 15% mniejsze). Mają zapewnić Chinom panowanie na płytszych akwenach wód oblewających terytorium Kraju Środka. Stąd zapewne szwedzkie wzorce, skoro szwedzka flota podwodna zyskała sobie za operacje na Bałtyku i działania na płytkich akwenach Kalifornii taką renomę.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.