Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wadliwe oprogramowanie CH-148

Wypadki, Marynarka wojenna, Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 27 czerwca 2021

Według lokalnych mediów (m.in. Canadian Press), kanadyjskie siły zbrojne domagają się od koncernu Sikorsky (Lockheed Martin) zmodyfikowania oprogramowania śmigłowca CH-148 Cyclone. To wniosek z katastrofy, w której zginęło 6 żołnierzy. 29 kwietnia 2020 w czasie ćwiczeń nad Morzem Jońskim pilot CH-148 Royal Canadian Navy, operującego z HMCS Fredericton, chciał wykonać często używany, agresywny manewr nawrotu do celu (ciasnego zakrętu), a śmigłowiec nie zareagował i w locie nurkowym wpadł do wody.

Sikorsky (Lockheed Martin) CH-148 Cyclone to zmilitaryzowana wersja śmigłowca S-92. Na zdjęciu – w czasie ćwiczenia lądowania na pokładzie okrętu kanadyjskiej marynarki wojennej / Zdjęcie: Ordinary Seaman Raymond Kwan

Badanie przyczyn katastrofy pokazało, że powodem zachowania śmigłowca był błąd w oprogramowaniu. Powodowała go nietypowa akumulacja poleceń. Dlatego Kanadyjczycy chcą zmiany kodu software’u systemu sterowaniu lotem. Nie są przy tym pewni, czy będzie to możliwe w prosty sposób. – Nie wiemy, czy ewentualne zmiany nie wywołają efektu motyla i czy nie spowodują problemów w innym miejscu – oceniło źródło kanadyjskich mediów.

Według niektórych specjalistów, a także zaleceń z raportu po badaniu katastrofy, alternatywą dla zmian w oprogramowaniu jest zmiana szkolenia pilotów. Powinni oni być lepiej informowaniu o funkcjonowaniu autopilota. W grę wchodzi także jego czasowe wyłączanie w niektórych sytuacjach bojowych – automatyczne lub reczne. Nie wydaje się to jednak ani racjonalne, ani bezpieczne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.