Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Po 105 latach RAF opuszcza Manston

Lotnictwo wojskowe, Historia, 08 lipca 2021

30 czerwca 2021 formalnie RAF straciły zainteresowanie dalszym utrzymywaniem swoich związków z historyczną bazą lotniczą Manston, położoną w bliskości Kanału La Manche i miasta Ramsgate, która była domem różnych jednostek od 1916. Swoją karierę Manston rozpoczęło podczas I wojny światowej jako stacja wspomagająca kotwicowisko wodnosamolotów Royal Naval Service w pobliskiej Westgate Bay. W 1917 wyrosła tam wielka stała baza dla 3000 ludzi z własnym krytym basenem, która odegrała istotną rolę w odpieraniu nalotów kajzerowskich sterowców na Anglię.

Pocovidove słynne, historyczne Manston zastawione tysiącami bezczynnych ciężarówek, na horyzoncie widać brzeg kanału La Manche / Zdjęcie: kentonline

Po utworzeniu RAF stacjonowały tam dywizjony lotnicze nr 2, 9 i 48, a potem wiele innych ze słynnym myśliwskim 500. County of Kent, oraz liczne inne, ze szkołami lotniczymi włącznie. Podczas zmagań o przetrwanie Wielkiej Brytanii latem i jesienią 1940 Mantston została niemal doszczętnie zniszczona bombami Stukasów. W 1943 eksperymentował tam ze swoimi skaczącymi bombami słynny konstruktor – Barnes Wallis (był projektodawcą geodetycznej kratownicy Wellingtonów, a potem ojcem nalotu specjalnych Lancasterów 617. dywizjonu z poskakującymi na wodzie, tonącymi bombami na niemieckie tamy). W 1943 system najdłuższych w południowej Anglii pasów startowych w Manston wzmocniono specjalnym urządzeniem wspomagającym lądowania uszkodzonych, wracających do kraju bombowców – zapewniającym możliwość przyziemienia nawet we mgle. W 1944 ulokowano tam pierwszy dywizjon na myśliwskich odrzutowcach Gloster Meteor – 616., który zwalczać miał bomby latające V-1.

W latach 1950. w Manston stacjonowali Amerykanie – bombowce z USAF Strategic Air Command. W latach 1960. baza wróciła do RAF, ale działał tam też cywilny port lotniczy. W 1989 ten ostatni dostał nazwę Kent International Airport. W 1999 RAF podały, że kończą w Manston pierwszoliniową służbę swoich samolotów, a prywatny właściciel lotniska ogłosił bankructwo w 2005. Pod nowym właścicielem pole wzlotów zostało formalnie zamknięte dla operacji lotniczych w 2014. Teren przeszedł w posiadanie rządu brytyjskiego i w 2020 został wykorzystany jako gigantyczny parking ciężarówek, które w Anglii zatrzymały pandemiczne restrykcje…

Kilka uziemionych, starych samolotów, używanych w Manston do ćwiczeń straży pożarnej, takich jak Nimrod, Buccaneer, Tornado, czy śmigłowiec Lynx, znalazło na szczęście swoje miejsca w kilku brytyjskich muzeach.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.