Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niemcy i Norwegia zamówiły OP typu 212CD

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 09 lipca 2021

Niemcy i Norwegia zamówiły – odpowiednio – 2 i 4 okręty podwodne typu 212CD. Stronami podpisanej 8 lipca 2021 umowy są thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) oraz Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw) i Forsvarsmateriell (FMA). Jej wartość wynosi 5,5 mld EUR. To największy kontrakt w historii TKMS. Jego głównym partnerem przemysłowym po stronie norweskiej jest Kongsberg, odpowiedzialny m.in. za budowę nowego systemu walki dla okrętów podwodnych z napędem konwencjonalnym ORCCA.

Jedna z wizji okrętu podwodnego Type 212CD / Ilustracja: Kongsberg

Porozumienie o wspólnym projektowaniu i budowie nieatomowych okrętów podwodnych, z napędem niezależnym od powietrza atmosferycznego, typu 212CD (Common Design) resorty obrony Niemiec i Norwegii zawarły w lutym 2017. Powstają one na bazie OP typu 212A. W marynarce norweskiej mają zastąpić okręty typu Ula proj. 210, a w niemieckiej uzupełnić 6 okrętów typu 212A.

Okręty będą budowane przez Kieler Werft TKMS (była Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH – HDW). Stępka pod pierwszy ma zostać położona w 2023. Pierwszy okręt – dla Norwegii – ma zostać przekazany użytkownikowi w 2029. Kolejne jednostki marynarka norweska ma odebrać w 2030, 2031 i 2033. Okręty dla Niemiec mają być gotowe w 2032 i 2034.

Wyporność OP typu 212CD wynosi 2500 t, a długość 73 m. Jednostka jest więc większa niż 212A (odpowiednio, 1500 t i 57 m). Okręt będzie wyposażony w akumulatory nowej generacji na bazie litu – LiFePO4.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.