Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe zdjęcia Yuana C/D

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 11 lipca 2021

Na rzece Huangpu (Rzeka Żółtego Brzegu – południowy dopływ Jangcy) w Szanghaju na pozycji 31°15’22.49″N i 121°32’38.71″E udało się sfotografować z orbity nowy wariant chińskiego okrętu podwodnego o napędzie konwencjonalnym typu 039, znany jako Yuan C lub D. Z kolei w chińskich mediach społecznościowym pojawiły się nowe zdjęcia jednostki z bliska, co umożliwia analitykom jej bardziej precyzyjną ocenę.

Pierwsze wreszcie dokładne zdjęcie Yuana z przewężonym kioskiem, czyli, jak to oznaczają zachodni analitycy typ 039 C lub D. Okręt zacumowany jest do nabrzeża w Szanghaju na rzece Huangpu (płynie 117 km, wpada do Jangcy u ujścia do Morza Wschodniochińskiego)

Najnowsze Yuany – budowane w stoczni w Wuhan, znane są z niezwykle cichych siłowni, wyposażonych we wzorowane na szwedzkich rozwiązaniach silniki pracujące w zamkniętym cyklu systemu Stirlinga. To umożliwia im 30-dniowe patrole podwodne (korzystają z nafty i zbiorników tlenu, co w przeciwieństwie do układu ogniw paliwowych nie wymaga stosowania zbiorników wybuchowego wodoru). Nawet eksperci amerykańscy przyznają, że Yuany są jednymi z najcichszych okrętów podwodnych na świecie.

Wścibskim chińskim internautom zawdzięczamy kolejne znakomite zdjęcie najnowszego Yuana z kioskiem wzorowanym na rozwiązaniu szwedzkiego Blekinge, ale nie idealnej kopii okrętu A26 naszych sąsiadów z północy

Nowością, która wypłynęła ostatnio na światło dzienne, jest to, że prawie 74-metrowe Yuany mają połączone ze sobą wały napędowe silników spalinowych i elektrycznych. Silniki Stirlinga nie pracują więc jedynie jako oddzielne źródło zasilania prądnic pod wodą, a te z kolei dostarczają dopiero energię i do akumulatorów, i do silników elektrycznych. Tym bardziej godne podziwu jest doskonałe wyciszenie takiego zintegrowanego układu napędowego, na który wraz z okrętami typu 039 zdecydował się Pakistan (tradycyjny importer chińskich systemów uzbrojenia), a ostatnio także Tajlandia (zadecydowała cena, bajecznie korzystne warunki spłaty oraz gwarancji i serwisowania).

Nowością w rozwoju okrętów typu 039 Yuan jest ciągłe doskonalenie opływu hydrodynamicznego tych jednostek w zanurzeniu, co sprawia, że są coraz cichsze. Po prostym pierwotnym kiosku (niektórzy utrzymują, że wzorowanym na rosyjskich petersburskiego biura Rubin) zbudowano serię okrętów z bardzo opływowym ich wariantem, a obecnie w maju i czerwcu 2021 sfotografowano pierwszy egzemplarz z kioskiem przewężonym (pierwsze zdjęcie na zachodzie - 12 maja 2021) – jak w projekcie szwedzkich jednostek A26 Blekinge (od 2014 były w ofercie stoczni Kockums dla Polski). Jednak umiejscowienie sterów głębokości na kiosku nowego Yuana C lub D (trwają spory specjalistów wokół dokładnego oznaczenia jednostki) jest inne niż w konstrukcji szwedzkiej.

Eksperci uważają, że przewężenie kiosku nie tylko ulepsza podwodną hydrodynamikę jednostki, ale także sprawia, że wynurzony okręt skuteczniej rozprasza fale elektromagnetycznie, dając efekt zmniejszenia odbicia impulsów radiolokacyjnych.

Dzięki przejrzeniu tysięcy zdjęć zamieszczonych w chińskich mediach społecznościowych zachodni analitycy byli w stanie dostrzec, że Chińczycy eksperymentowali ze zmniejszonymi modelami przewężonego kiosku już w 2010, kiedy Szwedzi udostępnili wizerunki swoich nowych jednostek. Wykorzystano do tego przebudowany, wyposażony w specyficzną nadbudówkę z przewężeniem kiosk starszego okrętu podwodnego typu 035 Ming. Tak więc Yuan 039 wariantu C lub D nie jest, jak sugeruje wiele źródeł, jedynie chińską kopią kiosku A26 Blekinge ze starym kadłubem, ale własnym rozwiązaniem Kraju Środka inspirowanym projektem szwedzkim.

Wszystko zdaje się wyjaśniać po przeanalizowaniu tysięcy zdjęć zamieszczanych w chińskich mediach społecznościowych – w okolicy 2010 Kraj Środka testował zmniejszony model kiosku z przewężeniem, zabudowany na starszym okręcie podwodnym typu 035 Ming / Zdjęcia via Tik Tok i Weibo

Znawcy spekulują, czy Chińczycy zastosowali do magazynowania energii elektrycznej pod wodą nowe, bardzo wydajne i sprawne baterie akumulatorów litowo-jonowych, jak zrobili to Japończycy w swoich OP typu Soryu. Zastanawiano się dlaczego Kraj Środka nie zastosował w swoich nowych Yuanach rufowych sterów kierunku i głębokości w kształcie litery X, jak czynią to na przykład Niemcy. Dokładna analiza najnowszych zdjęć Yuana z przewężonym kioskiem daje odpowiedź. W górnej części tradycyjnie krzyżowych, jak w rosyjskich okrętach podwodnych sterów rufowych, umieszczono system stałego holowanego sonaru. Okazało się, że Chińczycy potrafią korzystać z przyswojonych sobie umiejętnie rozwiązań podwodnych i z Zachodu, i z Wschodu. Najbliższe miesiące pokażą, czy nowy Yuan z przewężonym kioskiem jest jednostką eksperymentalną, czy początkiem serii okrętów, które – jak się sądzi na Zachodzie, otrzymają pokrycie kadłuba jeszcze bardziej wyciszające pracę podwodna chińskich silników Stirlinga.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.