Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

FAA zawiesiła loty Belli 212

Wypadki, Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 12 lipca 2021

Federal Aviation Administration (FAA) I Transport Canada Civil Aviation (TCCA) wydały dyrektywę wymagająca kontroli 529 śmigłowców Bell 212 oraz 204B i 205A1/B na całym świecie, w tym 359 w USA. To efekt analizy przyczyn katastrofy Bella 212 z 28 czerwca w pobliżu Evansburg w stanie Alberta, na zachód od Edmonton w Kanadzie. Śmigłowiec był używany do walki z pożarami lasów. W katastrofie zginął 48-letni pilot Heath Coleman z Prince George w Kolumbii Brytyjskiej.

Piasta wirnika śmigłowca Bell 212, której wadliwy sworzeń doprowadził do katastrofy w czasie gaszenia pożarów Kanadzie / Zdjęcie: wikipedia

Badania przyczyn katastrofy prowadzone przez TCCA wykazały, że spowodowało ją ścięcie sworznia piasty wirnika głównego śmigłowca (P/N 204-012-104-005). W efekcie wirnik oderwał się od kadłuba śmigłowca, który rozbił się o ziemię. Sworzeń, który miał doprowadzić do katastrofy w Kanadzie był używany zaledwie 20 godzin.

W ślad za decyzjami FAA i TCCA, Bell Textron, producent śmigłowców, z siedzibą w Fort Worth, wydał biuletyn (ASB, alert service bulletin) nakazujący operatorom śmigłowców i sprawdzenie sworzni i ich wymianę w razie potrzeby. Wymaga on natychmiastowej wymiany sworzni z prefiksem numeru seryjnego FNFS. Początkowo oceniano, że uziemienie będzie dotyczyć około 400 śmigłowców, ale Bell zidentyfikował kolejne maszyny, które mogą być wyposażone w potencjalnie wadliwą część.

Bell ocenia, że obsługa każdego śmigłowca objętego dyrektywą zajmie około 20 godzin. Jak podaje FAA, sworznie mogły nie zostać wyprodukowane zgodnie z wymogami projektu technicznego i dlatego mogą ulec ścięciu w wyniku tej niezgodności.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.