W Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie odbyła się konferencja prasowa dotycząca 80. rocznicy nadania Sztandaru Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii.
Myśl wykonania sztandaru dla odradzającego się na Zachodzie lotnictwa polskiego zrodziła się pod koniec 1939 w bazie Lyon-Bron we Francji. Inicjatorem był kpt. pil. Jan Hryniewicz. Pod jego nadzorem i w myśl jego sugestii powstały wzory i rysunki sztandaru, przygotowane przez podchorążych: Kazimierza Karaszewskiego i Zbigniewa Wojdę. Projekt wzorowany był na znakach bojowych II Rzeczypospolitej, jednak z istotnymi odstępstwami. Rysunki zostały wysłane drogą konspiracyjną do okupowanego Wilna, gdzie dr med. Zofia Wasilewska-Świdowa, żołnierz ZWZ/AK, zorganizowała wykonanie sztandaru. Następnie został on przemycony na Zachód, w czym pomógł m.in. japoński dyplomata Chiune Sugihara.
Orła na drzewce zaprojektowała Zofia Wisznicka-Kleczyńska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Według jej projektu firma Spinks & Son wykonała odlew z zebranych wśród lotników srebrnych monet, złotych obrączek i sygnetów.
Podczas uroczystości 16 lipca 1941 w bazie Swinderby koło Lincoln (ówczesnym miejscu stacjonowania Dywizjonów Bombowych 300 i 301) sztandar został wręczony lotnikom przez Naczelnego Wodza, gen. broni Władysława Sikorskiego w obecności gen. Charlesa Portala, Szefa Sztabu Lotniczego Wielkiej Brytanii (tzn. dowódcy RAF). W imieniu PSP sztandar przyjął Inspektor Sił Powietrznych gen. bryg. Stanisław Ujejski.
Od tego dnia sztandar spędzał po kilka miesięcy w kolejnych dywizjonach PSP. Jako pierwszy otrzymał go 300 Dywizjon Bombowy. Następnie, zgodnie z regulaminem, sztandar wędrował po kolei do wszystkich dywizjonów polskich. Po II wojnie światowej sztandar pozostał w Wielkiej Brytanii. Znajdował się w ekspozycji muzealnej Instytutu Polskiego i Muzeum im. gen. Władysława Sikorskiego w Londynie.
Po upadku komunizmu, w trakcie Światowego Zjazdu Lotników Polskich, we wrześniu 1992 sztandar został przywieziony do Polski. Obecnie historyczny sztandar znajduje się w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.
Co ciekawe, jedna z jego wiernych replik znajduje w bazie RAF Northolt, gdzie jest wykorzystywana podczas uroczystości związanych z historią Polskich Sił Powietrznych.