Pierwsze M-ATV, lżejsze odmiany samochodów patrolowych klasy MRAP, produkowane przez Oshkosh Co., trafiły do Afganistanu. Stało się to zaledwie 3 miesiące po podpisaniu kontraktu na ich dostawy.
M-ATV zwyciężył 30 czerwca bieżącego w przetargu na nowe, lżejsze i bardziej mobilne samochody patrolowe, pokonując 5 innych konstrukcji (zobacz: M-ATV dla Oshkosha). Dzień później Pentagon zawarł z producentem umowę na dostawy 2244 pojazdów o wartości 1,06 mld USD. Pierwsze miały trafić do odbiorcy w październiku 2009, ostatnie w marcu 2010.
Do dzisiaj amerykański departament obrony złożył kolejne zamówienia na prawie 4300 wozów, a docelowo planuje się pozyskanie 5244 samochodów, z czego 2598 trafi do US Army, 1565 Marine Corps, 643 formacji specjalnych, 280 USAF i 65 US Navy. 93 samochody zostaną wykorzystane w procesie badań.
M-ATV bazuje na ciężarówce Medium Tactical Vehicle Replacement (MTVR), zapożyczając od niej główne elementy podwozia. W odróżnieniu od większych i starszych pojazdów klasy MRAP, najnowszy produkt Oshkosh został jednak wyposażony w niezależne zawieszenie typu TAK-4, które zapewnia zdecydowanie większą manewrowość. Silnik Caterpillar C7 o mocy 370 KM, pozwala osiągać prawie 15-tonowemu pojazdowi prędkość maksymalną 105 km/h. Zasięg przekracza 500 km. Załogę stanowi 5 żołnierzy, w tym strzelec.
Całość systemów dowodzenia, łączności, uzbrojenia, systemów rozpoznania czy zarządzania pracą układów jest spięta za pomocą pokładowego systemu SYNEXXUS Electronic Keel, stworzonego z myślą o sieciocentrycznym modelu prowadzenia działań.
Opancerzenie - gwarantujące porównywalną odporność, co stosowane w większych samochodach patrolowych - jest produktem amerykańskiej filii izraelskiej PlasanSasa.