Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

M-ATV w Afganistanie

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 01 października 2009

Pierwsze M-ATV, lżejsze odmiany samochodów patrolowych klasy MRAP, produkowane przez Oshkosh Co., trafiły do Afganistanu. Stało się to zaledwie 3 miesiące po podpisaniu kontraktu na ich dostawy.

M-ATV powstał, by spełnić żądania żołnierzy kontyngentu afgańskiego: pozyskania dobrze chronionych, ale stosunkowo niewielkich pojazdów klasy MRAP, które dzięki dobrej manewrowości byłyby w stanie zastąpić Humvee. Standardowe, amerykańskie MRAP są zbyt duże i ciężkie, by skutecznie patrolować obszary o bardzo słabej drożni. Trudny teren powoduje również liczne usterki pojazdów o masie nawet 30 t. M-ATV jest jednak konstrukcją przejściową. Do 2013 powinien powstać specjalny pojazd tej klasy - Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) / Zdjęcie: Oshkosh Co.

M-ATV zwyciężył 30 czerwca bieżącego w przetargu na nowe, lżejsze i bardziej mobilne samochody patrolowe, pokonując 5 innych konstrukcji (zobacz: M-ATV dla Oshkosha). Dzień później Pentagon zawarł z producentem umowę na dostawy 2244 pojazdów o wartości 1,06 mld USD. Pierwsze miały trafić do odbiorcy w październiku 2009, ostatnie w marcu 2010.

Do dzisiaj amerykański departament obrony złożył kolejne zamówienia na prawie 4300 wozów, a docelowo planuje się pozyskanie 5244 samochodów, z czego 2598 trafi do US Army, 1565 Marine Corps, 643 formacji specjalnych, 280 USAF i 65 US Navy. 93 samochody zostaną wykorzystane w procesie badań.

M-ATV bazuje na ciężarówce Medium Tactical Vehicle Replacement (MTVR), zapożyczając od niej główne elementy podwozia. W odróżnieniu od większych i starszych pojazdów klasy MRAP, najnowszy produkt Oshkosh został jednak wyposażony w niezależne zawieszenie typu TAK-4, które zapewnia zdecydowanie większą manewrowość. Silnik Caterpillar C7 o mocy 370 KM, pozwala osiągać prawie 15-tonowemu pojazdowi prędkość maksymalną 105 km/h. Zasięg przekracza 500 km. Załogę stanowi 5 żołnierzy, w tym strzelec.

Całość systemów dowodzenia, łączności, uzbrojenia, systemów rozpoznania czy zarządzania pracą układów jest spięta za pomocą pokładowego systemu SYNEXXUS Electronic Keel, stworzonego z myślą o sieciocentrycznym modelu prowadzenia działań.

Opancerzenie - gwarantujące porównywalną odporność, co stosowane w większych samochodach patrolowych - jest produktem amerykańskiej filii izraelskiej PlasanSasa.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.