Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indyjski hybrydowy eVTOL

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 20 sierpnia 2021

Indyjski start-up Vinata Aeromobility z siedzibą w Chennai projektuje hybrydowo-elektryczny samolot pasażerski i transportowy eVTOL, określany jako latający samochód. Na razie buduje jego model, który chce zaprezentować 5 października 2021 na targach Helitech w Londynie. Jednocześnie przedsiębiorstwo zbiera fundusze na budowę pełnowymiarowego prototypu. Ten miałby zostać pokazany na targach Consumer Electronics Show w 2022. Wszystkie dotychczas uzyskane fundusze na rozwój Vinata Aeromobility pochodzą od indyjskiego przedsiębiorcy informatycznego i rynku nieruchomości Mohan Paroha.

Wizje hybrydowo-elektrycznego samolotu pasażerskiego i transportowego eVTOL prezentowane przez Vinata Aeromobility pokazują jedynie ogólny układ konstrukcyjny bez wielu szczegółów / Ilustracja; Vinata Aeromobility

Na razie jeszcze nienazwany, dwumiejscowy samolot Vinata Aeromobility ma być wyposażony w współosiowy czterowirnikowy układ napędowy, napędzany turbogeneratorem i ośmioma silnikami elektrycznymi. Start-up nie określił jeszcze typu turbogeneratora. Informuje jedynie, że będzie on zasilany biopaliwem. Przy maksymalnej masie startowej 1335 kg i ładowności 200 kg samolot ma latać przez około godzinę. Jego prędkość maksymalna ma wynosić około 120 km/h.

Plany Vinata Aeromobility są bardzo ambitne. Przewidują one bowiem uzyskanie certyfikatów FAA i EASA oraz wprowadzenie samolotu na rynek do końca 2023. Wydaje się to jednak mało prawdopodobne.

Inny start-up z Chennai, ePlane, projektuje dwumiejscowy, całkowicie elektryczny eVTOL. Będzie miał taką samą ładowność jak model Vinata, ale jest przeznaczony do krótkich podróży wewnątrzmiejskich na odległość do około 15 km. Zakłócenia związane z tzw. pandemią nieco opóźniły rozpoczęcia testów w locie podskalowego prototypu. Obecne plany przewidują ich rozpoczęcie w październiku 2021.

W międzyczasie zespół ePlane skupił się na rozwiązywaniu problemów certyfikacyjnych z urzędami w Indiach i USA. Przedsiębiorstwo rozpoczyna też kolejną rundę zbierania funduszy, a jego celem jest zbudowanie pełnowymiarowej makiety w ciągu najbliższych kilku tygodni. Rozpoczęcie testów w locie prototypu wersji docelowej zaplanowano na marzec 2022. ePlane prowadzi też prace nad małym bsl z napędem hybrydowo-elektrycznym.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.