Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe okręty Rosji na Armija-2021

Przemysł zbrojeniowy, Imprezy branżowe, Marynarka wojenna, 22 sierpnia 2021

Podczas otwartego dziś, 22 sierpnia 2021, salonu przemysłu zbrojeniowego Armija-2021 Rosja intensywnie promuje najnowsze rozwiązania przemysłu okrętowego, prezentowane przez Zjednoczoną Korporację Stoczniową – OSK.

Tak wygląda eksponowany w Moskwie model BDK Kajman, bazujący na powiększonym desantowcu projektu 11711 z rozbudowanym pokładem lotniczym dla 3 śmigłowców bojowych wsparcia lub dużych transportowych / Zdjęcie: Korabiel.ru

Jednym z najbardziej obiecujących na rynkach zagranicznych, wystawionym na razie w formie modelu, jest Duży Okręt Desantowy – BDK Kajman, rozwinięty z projektu 11711. Dwa pierwsze nowe rosyjskie desantowce tego typu – Iwan Grien i Piotr Morgunow – zbudowane w stoczni Jantarnaja w Kaliningradzie – weszły do służby we Flocie Północnej odpowiednio w 2018 i w grudniu 2020. Dwa następne, pod którymi położono stępki w kwietniu 2019 – Władimir Andriejew i Wasilij Truszin (powinny wejść do linii w 2025), mają być znacząco większe – długość powiększono ze 120 do 150 m, szerokość – z 16,5 do 19,5 m, zaś wyporność z 5000 do 8000 ton. De facto mają to być desantowe okręty lotnicze z pokładem dla trzech śmigłowców transportowych lub szturmowych. To właśnie powiększony okręt projektu 11711 jest wzorcem dla eksportowego BDK Kajman – do którego modelu prowadzone będą delegacje zagraniczne, a zwłaszcza te z krajów azjatyckich, które na moskiewskiej wystawie szukać będą odpowiadających ich potrzebom projektów okrętowych.

Schemat wzrostu podstawowego projektu desantowca projektu 11711 z pracowni biura projektowego Niewskoje: żółtym kolorem zaznaczono sylwetkę dwóch pierwszy okrętów serii: Iwan Grien i Piotr Morgunow, czerwonym i różowym dwóch następnych: Władimir Andriejew i Wasilij Truszin. Eksportowy BDK Kajman odpowiada kolorowi różowemu / Rysunek: Stocznia Jantar

Kolejną promowaną nowością ma być autonomiczny podwodny statek głębinowy Junona – dzieło biura projektowego Rubin z Petersburga, znanego z konstrukcji załogowych okrętów podwodnych ZSRR i Rosji. Projekt Junony pokazano już w 2017, ale dopiero teraz pojazd prezentowany jest w Moskwie za pomocą modelu, a także filmów z prób nawodnych i podwodnych. Junona to wielozadaniowy rozpoznawczy statek w kształcie torpedy o długości 2,9 m i średnicy 200 mm, który może prowadzić misję na głębokości do 1000 m w czasie do 6 godzin. To rosyjska odpowiedź, choć spóźniona i inna, na chińsko-amerykańską wojnę podwodnych szybowców (pojazdów napędzanych energią pływów) na akwenie Morza Południowochińskiego.

Wielozadaniowy rozpoznawczy statek głębinowy Junona podczas prób morskich / Zdjęcie: Biuro Rubin

Innymi promowanymi przez Rosjan na rynkach międzynarodowych, a eksponowanymi w formie modeli i planów okrętami na Armija-2021 są: wersja małego okrętu rakietowego projektu 22800 przeznaczona dla klientów zagranicznych (w oznaczeniu z literą E, jak eksportnyj – inaczej zmodyfikowany Karakurt), poduszkowiec desantowy projektu 12322, niszczyciel min strefy wokół baz morskich projektu 12701, mały okręt patrolowy projektu 20382. Podwodne rozwiązania reprezentuje specjalistyczny statek do ratowania załóg okrętów podwodnych projektu 21301, czy okręt podwodny projektu 636 uzbrojony w eksportowe pociski Kalibr-PŁE.

Ciekawostką okrętową tegorocznego salonu Armija-2021 jest lansowanie specjalistycznych rozwiązań stoczniowych adresowanych do wytypowanych odbiorców cywilnych, na przykład lodołamaczy na państw południa Ameryki Łacińskiej, czy specjalnych jednostek do eksploracji podwodnych zasobów węglowodorów. Nie ma wątpliwości, że Moskwa stawia na ofensywę eksportową rozbudowanego przemysłu stoczniowego nie tylko na polu militariów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.