Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

HSW i Tatra Export prezentują pojazd 4×4

Imprezy branżowe, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 07 września 2021

Huta Stalowa Wola i czeska Tatra Export prezentują na MSPO 2021 pojazd w układzie 4×4, który jest efektem rocznej współpracy między oboma podmiotami, zawiązanej podczas ubiegłorocznego salonu. Kooperację podjęto, aby poszerzyć ofertę podwozi do wozów dowodzenia i innych pojazdów specjalistycznych na bazie pojazdu czterokołowego, w tym wozów wysokiej mobilności do transportu sprzętu i ludzi. Współpraca zakładała zaprojektowanie i dostawę pojazdu wraz z kompletną dokumentacją techniczną, która pozwoli na jego produkcję w Polsce. Pojazd z napędem 4×4 ma bardzo dobre właściwości jezdne, niski koszt eksploatacji i wysoki komfort jazdy. Strona czeska odpowiada za przygotowanie podwozia z wybraną przez HSW jednostką napędową (Tatra lub Cummins ISL), zaś polskie spółki dbają o wyposażenie specjalistyczne kabin, w tym radar pola walki, głowice optoelektroniczne i system teleinformatyczny.

HSW i jej czeski partner – Tatra Export oferowali nowy pojazd 4 x 4 w programie Pegaz. Oferta przewidywała dostarczenie Wojskom Specjalnym 15 (z opcją na 90 kolejnych) pojazdów wielozadaniowych. Na miesiąc przed MSPO 2021 program został jednak anulowany. Nie spowodowało to zahamowania rozwoju polsko-czeskiego pojazdu, bo w grę wchodzą także inni odbiorcy.


Nowy wóz przeznaczony jest dla wszystkich rodzajów wojsk Sił Zbrojnych RP. HSW i Tatra Export budują ofertę w pierwszej kolejności skierowaną do Wojsk Rakietowych i Artylerii. Odczuwają one od lat brak odpowiedniego pojazdu 4x4 i 6x6, który byłby bazą do zbudowania systemów dowodzenia i rozpoznania dla systemów artyleryjskich takich jak dywizjony artylerii rakietowej WR-40 Langusta i dywizjony ahs 152 mm wz. 77 Dana, a w przyszłości także Dywizjonowe Moduły Ogniowe sh 155 mm Kryl. Zapotrzebowanie WRiA na pojazd tej klasy szacowane jest na minimum 172 egzemplarzy.


Wybrany przez obu partnerów pojazd Patriot II jest konstrukcją o budowie modułowej, w wariancie podstawowym 4x4 jego DMC (dopuszczalna masa całkowita) wynosi 18 tys. kg, czyli tylko o ok. 3 tys. kg ustępuje znacznie droższemu KTO Rosomak 8x8. Pojazd, którego układ jezdny bazuje na doskonale znanych w wielu krajach rozwiązaniach T815-7, występujących m.in. w ahs Dana i wielu pojazdach Wojska Polskiego, charakteryzuje się znakomitymi właściwościami terenowymi dzięki unikatowej konstrukcji zawieszenia niezależnego wszystkich kół. W zależności od potrzeb może być rozbudowywany, drogą dokładania kolejnych mostów napędowych, dzięki czemu możliwe jest uzyskiwanie prawdziwie uniwersalnej platformy bazowej o nieomal nieograniczonej skali zastosowań, od pojazdów dowodzenia, dowódczo-sztabowych i rozpoznania, transporterów opancerzonych (2+6) po nośniki różnych systemów uzbrojenia.
MON w pierwszej kolejności chce wprowadzić nowe wozy dowodzenia i artyleryjskiego rozpoznania do dywizjonów z wyrzutniami Langusta, w których mogą zastąpić wozy dowodzenia WD-43 sowieckiej proweniencji, i dywizjonowych modułów ogniowych Kryl. W przyszłości na bazie czeskiego podwozia ma powstawać wiele mobilnych systemów specjalistycznego wsparcia pola walki. Umowa umożliwia również oferowanie pojazdu na rynki trzecie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.