Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Specjalny Skytruck

Imprezy branżowe, Przemysł zbrojeniowy, Ludzie, Lotnictwo wojskowe, 10 września 2021

PZL w Mielcu i Sierra Nevada Corp. ujawniły nowe szczegóły dotyczące samolotu wielozadaniowego MC-145 SOMA (Special Operations Multi-Role Aircraft), będącego zmodyfikowaną wersją M28 Skytruck. Konstrukcja oferowana jest amerykańskiemu dowództwu operacji specjalnych (US SOCOM) w ramach programu Armed Overwatch. Docelowo Pentagon zamierza zakupić 50-75 nowych samolotów (dokładna liczba zależeć będzie od ilości eskadr, które zostaną w nie wyekwipowane.

SOMA ma być przeznaczony do wykonywania zadań zrzutu spadochroniarzy i zaopatrzenia, transportu taktycznego, ewakuacji rannych oraz wywiadu, obserwacji i rozpoznania.

MC-145 będzie przystosowany do przenoszenia na 4 węzłach pod skrzydłami m.in. pocisków AGM-114 Hellfire, AGR-20 APKWS i bomb GBU-39 SDB. W kadłubie przewidziano miejsce dla pocisków GBU-69 SGM i AGM-176 Griffin oraz bsl Coyote i Altius. Jeżeli wymagać tego będzie doktryna operacyjna użytkownika, we wnętrzu MC-145 można będzie przenieść także pojedynczy pocisk manewrujący JASSM. Według Erica Hauffa z SNC rozwiązanie takie jest znacznie bardziej efektywne kosztowo niż użycie do tego celu C-130 Hercules, który mieści w ładowni palety z 4 JASSM.
Przekształcenie Skytrucka w MC-145 wymagało tylko lokalnego wzmocnienia skrzydeł i zabudowania węzłów mocowania uzbrojenia i wyposażenia. Analogiczne modyfikacje można będzie wprowadzić także w M28 już znajdujących się w służbie, jeżeli ich użytkownicy wyrażą takie zapotrzebowanie.

Celem jest zakończenie procesu certyfikacji w połowie 2022. W przypadku wyboru MC-145 przez SOCOM pierwsze samoloty zdatne do wykonywania zadań operacyjnych mogłyby być dostarczone w 2023-2024.
Produkcją SOMA zajmą się PZL w Mielcu. Według prezesa Janusza Zakręckiego, wystarczy tylko przekonfigurować linię produkcyjną M28. Wyposażeniem samolotów zgodnie z wymaganiami użytkownika i ich dostawami ma zajmować się SNC.

Prototyp MC-145 ma być zaprezentowany w Polsce pod koniec października br. Producenci liczą na zainteresowanie ze strony MON, jako samolotu dla Wojsk Specjalnych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.