Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy 2-MW silnika elektrycznego

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 13 września 2021

Wright Electric rozpoczął testy nowego lotniczego silnika elektrycznego o mocy 2 MW. Jest to kolejny krok do zbudowania elektrycznego wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego, w którego opracowanie zaangażowały się też linie easyJet.

Silnik elektryczny Wright Electric o mocy 2 MW

Rozpoczęcie prób stało się możliwe po pomyślnych testach opracowanej przez Wright Electric technologii inwerterów nowej generacji, które przeprowadzono wcześniej w tym roku. Teraz silnik przechodzi do następnej fazy rozwoju, obejmującej integrację z wysoce wydajnym inwerterem, testy w komorze wysokościowej i gromadzenie danych, które mają pozwolić na rozpoczęcie prób w locie. Próby naziemne mają być prowadzone w 2021 i 2022, a próby w locie mają rozpocząć się już w 2023.

Jeszcze w tym roku Wright Electric otworzy specjalne laboratorium ze stanowiskiem do prób silnika, wyposażone w specjalistyczny sprzęt niezbędny do testowania silników i inwerterów o dużej mocy i pracujących pod wysokim napięciem. Pogram rozwoju lotniczych silników elektrycznych o dużej mocy jest finansowany w ramach działań rozwojowych przez NASA, Departament Energii Stanów Zjednoczonych, US Army i US Air Force.

Opracowywany przez Wright Electric silnik został zaprojektowany tak, aby jego rozwój odbywał się na zasadzie skalowania, dzięki czemu jego wersje będą mogły osiągać moc od 500 kW do 4 MW w zależności od rodzaju samolotów, które mają napędzać.

Testowany silnik ma osiągać moc 2 MW, czyli dwukrotnie większą od obecnie prezentowanych konstrukcji, a jego moc właściwa ma wynosić 10 kW/kg, czyli też dwukrotnie więcej niż w przypadku dostępnych silników.

Amerykanie planują użycie 10 silników o mocy 2 MW w swoim samolocie Wright 1, co ma pozwolić na osiągnięcie takiej samej mocy, jaką dysponują obecnie używane przez easyJet Airbusy A320. Dwa takie silniki mogłyby być natomiast zastosowane do napędu samolotu 50-miejscowego.

Wright Electric Inc. zostało założone w 2016 przez zespół inżynierów lotniczych, ekspertów od układów napędowych i chemików zajmujących się akumulatorami, którzy pracują nad zbudowaniem pierwszego na świecie średniego zeroemisyjnego samolotu pasażerskiego Wright 1. Ma on zabierać na pokład 186 pasażerów, dysponować zasięgiem 800 mil i wejść do służby w 2030.

Wright Electric pracuje nad zbudowaniem pierwszego na świecie średniego zeroemisyjnego samolotu pasażerskiego Wright 1, który ma zabierać na pokład 186 pasażerów, dysponować zasięgiem 800 mil i wejść do służby w 2030 / Ilustracje: Wright Electric

Przedsiębiorstwo współpracuje z liniami lotniczymi easyJet i VivaAerobus. Ma też kontrakty na rozwój nowych technologii podpisane z NASA, US Army, US Air Force i Departamentem Energii USA ARPA-E. easyJetwspółpracują z Wright Electric od 2017 w ramach swojej misji wspierania rozwoju samolotu o zerowej emisji i dekarbonizacji lotnictwa. easyJet są pierwszymi na świecie dużymi liniami lotniczymi, które zrównoważyły 100% emisji CO2 powstającego podczas lotów wykonywanych przez ich flotę. Politykę równoważenia traktują jednak jako środek tymczasowy, dopóki nie zostaną wprowadzone nowe technologie pozwalające na dekarbonizację lotnictwa.

easyJet wspierają też rozwój obiecujących nowych technologii zeroemisyjnych, które linie te zobowiązały wdrożyć, gdy tylko staną się one dostępne i opłacalne. W ocenie przewoźnika wodór będzie odgrywał dużą rolę w przyszłej technologii zeroemisyjnej, gdyż gaz ten może być spalany bezpośrednio lub przekształcany w energię elektryczną za pomocą ogniw paliwowych. W związku z tym, silniki elektryczne o dużej mocy będą prawdopodobnie odgrywać ważną rolę w przyszłych samolotach zeroemisyjnych, stanowiąc ich jedyny napęd lub pracując w połączeniu z silnikami spalającymi wodór.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.