GKN Aerospace uzyskało zamówienie na zaprojektowanie i produkcję skrzydeł oraz systemów połączeń elektrycznych (EWIS) dla samolotu VA-X4 eVTOL (Rekordowe umowy Vertical Aerospace, 2021-06-11) projektowanego przez Vertical Aerospace. Brytyjskie przedsiębiorstwo dołączyło do Rolls-Royce’a (elektryczny układ napędowy), Honeywella (sterowanie lotem i awionika), Solvaya (produkcja struktur kompozytowych) i Microsoftu (IT), którzy już są kluczowymi partnerami programu. Wybór tak dużych i doświadczonych uczestników projektu ma zmniejszyć ryzyko technologiczne.
Vertical Aerospace buduje pełnowymiarowy prototyp 4-miejscowego samolotu, który ma zostać oblatany jeszcze w bieżącym roku. Będzie on wyposażony w system sterowania i kompletną awionikę Honeywella, ale jego elektryczny układ napędowy nie będzie jeszcze docelowy. Rolls-Royce wciąż go rozwija.
Docelowa wersja VA-X4 ma zostać certyfikowana w 2024. Wtedy też samolot ma wejść do eksploatacji komercyjnej. VA-X4 ma mieć zasięg ponad 150 km i rozwijać prędkość ponad 320 km/h.
VA-X4 nie jest dla GKN Aerospace pierwszym projektem eVTOL, w którym uczestniczy. Przedsiębiorstwo produkuje już skrzydła, usterzenie i okablowanie do całkowicie elektrycznego samolotu Eviation Alice (Poprawiony Alice, 2021-07-01). Pracuje także nad koncepcją większego samolotu eVTOL – Skybus. Grupa GKN posiada 41 zakładów produkcyjnych w 13 krajach.