Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Jantar przyspieszy budowę desantowców

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 19 września 2021

Kaliningradzki kombinat stoczniowy Jantar przyspieszy budowę zamówionych przez resort obrony Federacji Rosyjskiej dwóch dużych okrętów desantowych zmodyfikowanego projektu 11711. Poinformowało o tym biuro prasowe Zjednoczonej Korporacji Stoczniowej – AO OSK. To efekt wizyty inspekcyjnej w stoczni Jantar i spotkania z jej kierownictwem wiceministra obrony Rosji – Alieksieja Kriworuczko. Razem z nim do Kaliningradu przybył wiceminister przemysłu i handlu Olieg Riazancew i zastępca generalny dyrektora AO OSK Andriej Buzinow. Moskiewska delegacja zapoznała się z tempem prac przy okrętach objętych zamówieniami resortu obrony oraz realizowanymi wedle kontraktów eksportowych oraz obejrzała efekt inwestycji w odnowienie brzegowej infrastruktury stoczniowej.

Tak latem 2021 wyglądał postęp prac przy przyszłym dużym okręcie desantowym zmodyfikowanego projektu 11711 – Władimir Andriejew w kaliningradzkiej stoczni Jantar, gdzie otrzymał on stoczniowy numer wykonawczy 303 / Zdjęcie via kanał Morskij Fłot

Podczas spotkania padło zapewnienie, iż mimo trudności technicznych stocznia Jantar jest w stanie przyspieszyć tempo prac przy budowie dwóch dużych okrętów desantowych zmodyfikowanego projektu 11711. Dyrektor stoczni, Ilja Samarin złożył też oficjalne oświadczenie: Kontynuujemy prace przy budowie szeregu okrętów i statków, w tym w ramach współpracy międzynarodowej. Uczestniczymy w budowie promu z elektrycznym układem napędowym i planujemy budowę serii katamaranów projektu Dobrinja...

Nie ma wątpliwości, iż kaliningradzka inspekcja i seria oficjalnych oświadczeń jest efektem opóźnień w budowie dużych desantowców dla floty rosyjskiej. Dwa pierwsze okręty tego typu – Iwan Grien i Piotr Morgunow – zbudowane w Kaliningradzie, weszły do służby we Flocie Północnej WMF FR, odpowiednio w 2018 i w grudniu 2020. Dwa następne, pod którymi położono stępki w kwietniu 2019 – Władimir Andriejew i Wasilij Truszin (powinny wejść do linii w 2025), będą znacząco większe – długość zwiększono ze 120 do 150 m, szerokość – z 16,5 do 19,5 m, zaś wyporność z 5000 do 8000 ton. Mają to być desantowe okręty lotnicze z pokładem dla trzech śmigłowców transportowych lub szturmowych. Warto przy tym przypomnieć, że w 2012 snuto wizję budowy aż 6 jednostek projektu 11711...

Projektantem obu typów jednostek jest Newskie BP. Budowa nowych desantowców to tysiące nowych dokumentów wykonawczych. Opieszałością w ich nadsyłaniu z Petersburga kierownictwo stoczni Jantar tłumaczy opóźnienie tempa prac. A te mają się skończyć tak, aby flota rozpoczęła próby odbiorcze pierwszego desantowca w 2023, a drugiego w 2024.

Od powodzenia budowy nowych okrętów zmodyfikowanego projektu 11711 zależą kontrakty eksportowe rosyjskiego przemysłu stoczniowego na Duże Okręty BDK Kajman, których podstawą będzie konstrukcja Władimira Andriejewa i Wasilija Truszina. Ponadto w Moskwie trwa nierozstrzygnięta jeszcze debata przeciwników i zwolenników budowy dużych nawodnych okrętów bojowych dla WMF FR. Oponenci optują za skoncentrowaniem funduszy na rozwój floty podwodnej i mniejszych okrętów nawodnych z bogatym uzbrojeniem rakietowym. W tym świetle zrozumiałe jest kontestowanie przez niektóre wojskowe kręgi decyzyjne projektu budowy od lata 2020 dwóch wielkich jednostek desantowych – Iwana Rogowa i Mitrofana Moskalenko projektu 23900, wypierających 30-40 tys. t, zaplanowanych do przewozu tysiąca żołnierzy piechoty morskiej z pokładem lotniczym dla 20 śmigłowców.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.