Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Początek budowy prototypu CR929

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 19 września 2021

Źródło w ChRL informują, że chińsko-rosyjsko joint venture CRAIC (China-Russia Commercial Aircraft International Corporation Ltd) zakończyło prace przygotowawcze do budowy szerokokadłubowych samolotów pasażerskich CR929. Dzięki temu w zakładach w Szanghaju można było rozpocząć wytwarzanie prototypu. Wcześniej zawarto umowy z poddostawcami. Program jest realizowany zgodnie z aktualnym planem.

Wizja wnętrza pasażerskiego samolotu szerokokadłubowego CRAIC CR929 / Ilustracja: CRAIC

Za budowę CR929 odpowiada chińskie przedsiębiorstwo państwowe COMAC i rosyjska Korporacja Irkut (stroną umowy jest państwowe OAK). Budowę prototypów i ich testy przewidziano na lata 2025-2027. Dostawy seryjnych CR929 mają się rozpocząć w latach 2028-2029. Oznacza to kilkuletnie opóźnienie w stosunku do pierwotnych harmonogramów, ale jest zgodne z zapowiedziami z początku bieżącego roku.

CR929 mają przewozić 250-300 pasażerów. Będą konkurować z podobnymi konstrukcjami Airbusa i Boeinga. Chińsko-rosyjski program ma szacunkowo kosztować równowartość 13-20 mld USD. Strona rosyjska przeznaczyła dotąd na niego ok. 600 mld rubli – więcej niż na wszystkie inne programy lotnicze łącznie.

Samoloty CR929 mają być produkowane głównie na rynek chiński. Zapotrzebowanie ChRL na samoloty szerokokadłubowe w ciągu najbliższych 20 lat ocenia się na 1200 egzemplarzy, a FR zaledwie na 50-120. CRAIC planuje, że w ciągu pierwszych dwóch dekad produkcji dostarczy 800 CR929. Samoloty mają przejąć co najmniej 10% rynku pasażerskich szerokokadłubowców.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.