Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Projekt ALBATROSS rozpoczęty

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 22 września 2021

Airbus, Air France i Direction des Services de la navigation aérienne (DSNA, francuska agencja żeglugi powietrznej)inauguracyjnym lotem pokazowym z Paryża do Tuluzy-Blagnac rozpoczęły prace przygotowujące loty najbardziej wydajne energetycznie. Lot po zoptymalizowanej trasie stanowił pierwszą z serii zaplanowanych na lata 2021 i 2022 prób projektu wspólnego przedsięwzięcia badawczego ds. jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SESAR JU) pod nazwą ALBATROSS.

Projekt ALBATROSS zajmuje się zarówno operacyjnymi, jak i technologicznymi aspektami lotnictwa i zarządzania ruchem lotniczym / Zdjęcie: Airbus

Uruchomiony w lutym 2021 projekt ALBATROSS to zakrojona na szeroką skalę inicjatywa głównych europejskich grup interesariuszy branży lotniczej, którym przewodzi Airbus. Partnerami w projekcie ALBATROSS są Airbus, Air France, Austro Control, DLR, DSNA, Eurocontrol, LFV, Lufthansa, Novair, Schiphol, Smart Airport Systems, SWEDAVIA, SWISS, Thales AVS France i WIZZ AIR UK. Finansowanie projektu zapewnia Unia Europejska na mocy umowy o dotację nr 101017678.

Celem przedsięwzięcia jest udowodnienie, dzięki serii lotów demonstracyjnych między europejskimi portami, możliwości szybkiego wdrożenia energooszczędnych lotów, dzięki połączeniu kilku innowacji technicznych i operacyjnych wypracowanych w toku badań i rozwoju.

ALBATROSS opiera się na holistycznym podejściu. Dotyczy wszystkich etapów lotu i bezpośrednio angażuje wszystkie grupy interesariuszy (takich jak linie lotnicze, dostawcy usług nawigacyjnych, menedżerowie sieci, porty lotnicze i przemysł). Zajmuje się zarówno operacyjnymi, jak i technologicznymi aspektami lotnictwa i zarządzania ruchem lotniczym. Podczas testów w locie zostanie wdrożonych wiele rozwiązań, od nowych procedur precyzyjnego podejścia po ciągłe wznoszenie i opadanie, bardziej dynamiczne zarządzanie koniecznymi ograniczeniami przestrzeni powietrznej, zoptymalizowane kołowanie i wykorzystanie tzw. zrównoważonego paliwa lotniczego.

Dzięki przekazywaniu na ziemię danych o położeniu samolotu w powietrzu w czterech wymiarach służby ruchu lotniczego będą w stanie optymalizować i lepiej przewidywać trajektorię samolotu, umożliwiając tym samym natychmiastową i konkretną redukcję śladu węglowego lotu. Rozpoczęte we wrześniu 2021 testy obejmą około 1000 lotów, sprawdzających w praktyce dojrzałość proponowanych rozwiązań operacyjnych pozwalających na uzyskanie potencjalnej redukcji zużycia paliwa i emisji CO2. Oczekuje się, że pierwsze wyniki będą dostępne w 2022.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.