Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wodorowy eVTOL Skai przed testami

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 02 października 2021

Alaka’i Technologies spod Bostonu w USA uzyskała pod koniec września certyfikat typu FAA G1 dla zasilanego ogniwami wodorowymi samolotu eVTOL Skai. Testy jego prototypu mają rozpocząć się w 2022. Obecnie start-up poszukuje strategicznego partnera produkcyjnego, który pokryłby koszty niezbędnych inwestycji.

Istniejące od 2006 przedsiębiorstwo ujawniło projekt 6-wirnikowego samolotu eVTOL Skai w maju 2019. Teraz konstruktorzy na otwartym stanowisku testowym badają wszystkie systemy potrzebne do produkcji 4-miejscowego pojazdu. Badania pochłonęły już kilkaset godzin.

Wizja 6-wirnikowca eVTOL Skai zasilanego ogniwami wodorowymi. Wykorzystujący je napęd ma być efektywniejszy niż czysto elektryczny, zasilany z akumulatorów. Skai będzie wyposażony w zbiornik wodoru o pojemności 400 l. Jego pełne zatankowanie ma trwać najwyżej 6 minut. Długotrwałość lotu Skai ma wynosić 4 h, a prędkość przelotowa 180 km/h / Ilustracja: Alaka’i Technologies

Pewne opóźnienia nastąpiły z powodu problemów z poddostawcami. Jednak przed końcem roku powinny rozpocząć się testy systemów napędowych, składających się z wodorowych ogniw paliwowych i 6 silników elektrycznych napędzających wirniki. Będą one realizowane z użyciem pojazdu certyfikacyjnego numer 1 (CV1).

Kolejne pojazdy testowe, CV2 i CV3, mają być gotowe do testów w 2022. Alaka’i przygotowuje też pojazdy do testów wojskowych. W 2022 ma je otrzymać Gwardia Narodowa. Testy mają odbywać się w kilku stanach na południowym wschodzie USA. Wojskowe samoloty eVTOL Skai mają być wykorzystywane w misjach reagowania kryzysowego. Mają latać z pilotem lub być zdalnie sterowane z ziemi. Ich wejście do służby może nastąpić wcześniej niż loty komercyjne wersji cywilnej.

W wersji cywilnej Skai będą początkowo latać z pilotem na pokładzie. By mogły wykonywać loty autonomiczne potrzebne będą odpowiednie przepisy. Samoloty będą wyposażone w awionikę nieujawnionego jeszcze typu, w tym potrójnie nadmiarowy system autopilota, który jest już certyfikowany przez FAA.

Alaka’i Technologies przewiduje, że za 3-4 lata będzie produkować nawet 4 tys. Skai rocznie. Na razie ma jednak tylko jednego, nieujawnionego nabywcę na nie. Miał on zamówić 100 pojazdów z opcją na 1300 kolejnych. Producent twierdzi, że prowadzi również rozmowy z dużymi operatorami z Brazylii i Bliskiego Wschodu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.