Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Drugi ESM dla NASA

Astronautyka, 08 października 2021

Drugi zbudowany przez Airbusa europejski moduł obsługowy (ang. European Service Module) dla statku kosmicznego Orion czeka na dostawę z zakładów w Bremie w Niemczech do NASA. Samolot transportowy Antonow An-124 dostarczy ESM-2 do Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego na Florydzie.

Po przewiezieniu przez Atlantyk ESM-2 zostanie połączony z modułem załogowym Oriona i przejdzie dalsze szczegółowe testy przed instalacją na wyrzutni – cały proces potrwa około 2 lat / Zdjęcie: Airbus

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wybrała Airbusa na głównego wykonawcę opracowania i produkcji sześciu modułów ESM. Pierwszy z nich wkrótce poleci w kosmos w ramach misji NASA Artemis I. ESM stanowi kluczowy element Oriona – statku kosmicznego nowej generacji, który po raz pierwszy od zakończenia programu Apollo w latach 1970. dostarczy astronautów poza niską orbitę okołoziemską. Moduł podczas misji zapewni kontrolę nad napędem, mocą i temperaturą oraz zaopatrzy astronautów w wodę i tlen. ESM zostanie zainstalowany pod modułem załogi i razem utworzą Oriona.

Dostarczenie drugiego europejskiego modułu dla statku Orion oznacza kolejny ogromny krok na drodze do powrotu ludzi na Księżyc. Dzięki współpracy z ESA i NASA oraz partnerem przemysłowym, Lockheed Martin Space, program rozwija się szybko. Jesteśmy gotowi na lądowanie na Księżycu w 2024 – powiedział Andreas Hammer, szef działu eksploracji kosmosu w Airbusie.

Przed przygotowaniem do wysyłki ESM-2 przeszedł kompleksową ocenę, w tym testy połączenia przegubowego głównego silnika modułu (który obraca się z boku na bok w celu manewrowania i sterowania kierunkiem lotu). Główny silnik to zmodernizowany silnik promu kosmicznego Atlantis.

Po przewiezieniu przez Atlantyk ESM-2 zostanie połączony z modułem załogowym Oriona i przejdzie dalsze szczegółowe testy przed instalacją na wyrzutni – cały proces potrwa około 2 lat. Pierwszy Orion zostanie wyniesiony w kosmos bez załogi przy pomocy nowej rakiety NASA Space Launch System. Poleci on ponad 64 000 kilometrów poza Księżyc, w celu zbadania jego możliwości technicznych.

Do pierwszej załogowej misji kosmiczne, Artemis II, zostanie użyty właśnie ESM-2. Konstrukcja Oriona umożliwi dostarczenie astronautów dalej niż kiedykolwiek wcześniej. Zabierze on na pokład 4 osoby, zapewniając im podtrzymywanie życia podczas lotu i bezpieczny powrót do ziemskiej atmosfery przy ekstremalnie wysokich prędkościach.

ESM składa się z ponad 20 tys. części i komponentów, od sprzętu elektrycznego po silniki, panele słoneczne, zbiorniki paliwa i materiały podtrzymujące życie, a także kilku kilometrów rożnego rodzaju przewodów. ESM to cylinder o wysokości i szerokości około 4 m. Porównywalny do europejskiego zautomatyzowanego pojazdu transferowego (ATV 2008-2015), również zbudowanego przez Airbusa, ma charakterystyczny czteroskrzydłowy panel słoneczny (szeroki na 19 metrów po rozłożeniu), który wytwarza wystarczającą ilość energii, aby zasilić dwa gospodarstwa domowe. 8,6 t paliwa modułu obsługowego będzie zasilać główny silnik, osiem pomocniczych silników odrzutowych i 24 mniejsze silniki odrzutowe używane do kontroli położenia.

W chwili startu ESM będzie mieć masę nieco ponad 13 t. Oprócz pełnienia funkcji głównego układu napędowego Oriona, ESM będzie odpowiedzialny za manewrowanie orbitalne i kontrolę pozycji. Po dołączeniu do modułu załogi, zapewni astronautom wodę i tlen oraz kontrolę temperatury. Ponadto bezciśnieniowy moduł może służyć do przewożenia dodatkowego ładunku. W odleglejszej perspektywie planowane jest zadokowanie Oriona do Międzynarodowej Bramy Księżycowej (International Lunar Gateway) – platformy orbitującej wokół Księżyca, dzięki czemu powstanie stacja służąca dalszej eksploracji kosmosu przez ludzi (Kontrakt na moduły dla Oriona, 2021-02-02).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.