Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Koniec czy reset programu Ajax

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 08 października 2021

Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o utworzeniu 1 października 2021 stanowiska pełnomocnika ds. programu bojowych wozów piechoty Ajax. Na ten urząd – pozostający w strukturach resortu – powołano Davida Marsha, dyrektora ds. realizacji projektów. Jego zadaniem będzie rozwiązanie problemów z programem, który spędza Londynowi sen z powiek, lub do jego ostatecznego zamknięcia w przypadku, gdy problemy okażą się nierozwiązywalne.

Bwp Ajax podczas zimowych prób poligonowych / Zdjęcie: MO W. Brytanii – Jack Eckersley

Marsh pracuje w resorcie obrony już ponad trzy dekady i w przeszłości zarządzał różnymi programami. Teraz otrzymał bodaj najważniejsze zadanie: uchronić Londyn przed brzemienną w skutki kompromitacją. Programowi wartemu 5,5 mld GBP grozi całkowite anulowanie, co nie tylko pozbawi borykającą się z wieloma problemami British Army rodziny pojazdów, które miały być przyszłością, ale również oznaczać będzie zmarnowanie dużej sumy pieniędzy z kieszeni podatnika (nota bene, nie po raz pierwszy w brytyjskiej historii). Ministerstwo wierzy, że nadal będzie mogło uznawać Ajaxy za trzon przyszłych zespołów uderzeniowych głębokiego rozpoznania.

Pełnomocnik ds. bwp Ajax będzie więc opracowywał plan naprawy, zresetowania i właściwego funkcjonowania pojazdów, które będą wolne od usterek i nie będą zagrażać zdrowiu żołnierzy. Ponadto Marsh ma zadbać o dostarczanie wozów zgodnie z harmonogramem. W przypadku niepowodzenia tych działań będzie miał prawo do podjęcia decyzji o zakończeniu programu. Marsh jest zobowiązany każdorazowo informować Urząd ds. Infrastruktury i Projektów o podejmowanych decyzjach i stale informować o rozwoju sytuacji.

Brytyjczykom nie udało się zgłosić wstępnej gotowości operacyjnej Ajaxów, a program jest opóźniony już o ponad rok. Wznowione niedawno testy prowadzone są pod nadzorem specjalistów General Dynamics, a nie wojska.

W czerwcu wszystkie próby Ajaxów na poligonie Millbrook w Bedfordshire wstrzymano. Przyczyną były względy bezpieczeństwa, gdyż ochronniki słuchu okazały się niewystarczające. Wprowadzono je jako rozwiązanie doraźne po ujawnieniu w listopadzie 2020 słabego wytłumienia wnętrza pojazdu. Żołnierze raportowali o przejściowej utracie słuchu z powodu hałasu. Natomiast silne wibracje prowadziły do torsji, a nawet do urazów fizycznych (Ogłuszające testy Ajaxa, 2021-07-04).

Do powyższych dochodzą problemy z celnym strzelaniem w ruchu i związane są z twardością zawieszenia i powstającymi wibracjami. Prowadzenie skutecznego ognia z 40-mm armaty CT40 okazywało się niemożliwe podczas jazdy. Wszystkie te problemy pokazują, że przed producentem i brytyjskim wojskiem jeszcze długa droga zanim Ajaxy trafią do służby operacyjnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.