Podczas uroczystości zorganizowanej 18 października w Entebbe ugandyjski prezydent, gen. Yoweri Kaguta Museveni, uroczyście przyjął do służby w Ludowych Siłach Obrony Ugandy nowy kołowy transporter opancerzony Chui. Nazwa pojazdu w języku swahili oznacza leoparda.
Chui występował będzie w wariantach transportera opancerzona, moździerza samobieżnego czy opancerzonego ambulansu. Niewykluczone jest, że powstaną kolejne wersje.
Dowódca ugandyjskich wojsk lądowych gen. broni Muhoozi Kainerugaba potwierdził, że wóz został w całości zaprojektowany i wyprodukowany w Ugandzie. Chui ma uniezależnić to afrykańskie państwo od nabywania wyłącznie sprzętu zagranicznego. Pojazd powstał zakładach montażowych w miejscowości Maga Maga, położonej w południowo-wschodniej Ugandzie, opodal miasta Jinja.
– Cieszę się, że do wojsk lądowych trafia pojazd rodzimej produkcji, gdyż Uganda wydaje rocznie ponad 550 mln USD na import pojazdów z Japonii i Europy. Wszystkie pieniądze, które otrzymujemy ze sprzedaży kawy wracają do Europy poprzez import pojazdów, a to musi się skończyć – napisał Museveni w mediach społecznościowych.
W miejscem, w którym powstał nowy pojazd, konstruowane są inne wozy dla ugandyjskich wojsk lądowych. Pojazd opancerzony Nyoka (w języku swahili oznacza węża), bo o nim mowa, zaprezentowano po raz pierwszy w sierpniu 2021. Prawdopodobnie więc Chui jest wariantem Nyoka, który powstał na bazie transferu technologii dla ugandyjskiej spółki Impala Services and Logistics Limited od południowoafrykańskiej Twiga Services and Logistics, która w ten sposób ma pomóc ugandyjskiemu sektorowi obronnemu.
Informacje o Chui są bardzo skąpe, ale wygląd zewnętrzny wskazuje na bardzo duże podobieństwo z Nyoka i pozwala sądzić, że parametry obu są zbliżone, jeśli nie tożsame. Pojazd z napędem na cztery koła ma ponad 6,5 m długości, 2,7 m szerokości i 2,7 m wysokości. Masa własna to niemal 12 t, zaś ładowność – 1,8 t.
Nyoka napędzany jest 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Mercedes Benz o pojemności 7,2 l i mocy 322 KM, sprzężonym z automatyczną skrzynię biegów Allison. Dzięki temu pojazd może rozwinąć prędkość maksymalną 105 km/h. Po zatankowaniu zbiorników paliwa do pełna przejedzie na drodze utwardzonej około 850 km.
Załogę tworzą kierowca i dowódca, zaś z tyłu, w przedziale desantowym znajduje się miejsce dla 8 osób. Specjaliści spółki Twiga Services and Logistics zapewniają, że na stropie pojazdu można zamontować moduł uzbrojenia z działkiem kal. do 20 mm, które może być sterowany zdalnie z wnętrza pojazdu. Z tyłu można zainstalować jeszcze dwa dodatkowe stanowiska karabinów maszynowych kal. 7,62 mm.