Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przyczyny utraty USS Bonhomme Richard

Marynarka wojenna, Wypadki, 22 października 2021

US Navy (marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych Ameryki) zakończyła dochodzenie w sprawie ustalenia przyczyn nieudanej akcji gaśniczej na okręcie desantowym USS Bonhomme Richard (LHD 6). Chociaż za wybuch pożaru odpowiada jeden marynarz, to stwierdzono, że do utraty okrętu przyczyniło się ponad 30 oficerów i marynarzy, którzy nie wykonywali właściwie swoich obowiązków.

USS Bonhomme Richard zapalił się w czasie modernizacji mającej przystosować go do przyjmowania samolotów F-35B / Zdjęcie: US Navy

Wśród przyczyn nieudolnej akcji gaśniczej raport wymienia braki w szkoleniu, brak komunikacji i koordynacji działań, uchybienia w zachowywaniu procedur przeciwpożarowych, zaniedbania w utrzymaniu wyposażenia gaśniczego i niedostateczny poziom dowodzenia. Dowódca jednostki nie miał należytego nadzoru nad podwładnymi, a ci nie wiedzieli, jak włączyć główny system przeciwpożarowy okrętu. Zresztą nie ma pewności czy system by zadziałał, ponieważ był niewłaściwie obsługiwany.

Ponadto nie stosowano się do przepisów określających bezpieczne warunki przechowywania materiałów łatwopalnych. Raport stwierdza również, że 87% stanowisk przeciwpożarowych na okręcie miało niesprawne wyposażenie, a raporty z ich inspekcji były fałszowane.

Dochodzenie ustaliło, że alarm przeciwpożarowy został włączony dopiero po 10 minutach od wykrycia ognia. To opóźniło reakcję załogi w kluczowym momencie rozwoju pożaru, ponieważ ekipy gaśnicze nie miały dosyć czasu na ubranie się w kombinezony ochronne i rozciągnięcie i podłączenie węży gaśniczych. Ponadto załoga nie widziała, gdzie są rozmieszczone przyciski do uruchomienia systemu pianotwórczego, a przesłuchani marynarze nawet nie rozważali możliwości jego użycia.

Raport wymienia 17 osób bezpośrednio odpowiedzialnych za nieudaną akcję gaśniczą, w tym wiceadmirała Richarda Browna (obecnie już w stanie spoczynku) – dowódcę okrętów nawodnych Floty Pacyfiku i komandora Gregory’ego Thoromana – dowódcę okrętu. 17 kolejnych osób znacząco się przyczyniło do takiego przebiegu zdarzeń. W raporcie z nazwiska są wymienieni tylko wyżsi oficerowie, ale cała załoga została skrytykowana za brak wiedzy przeciwpożarowej, serię niezaliczonych ćwiczeń i brak koordynacji z cywilną strażą pożarną.

Raport zaleca wprowadzenie zmian i ulepszeń w ochronie przeciwpożarowej. US Navy już zainicjowała program poprawy bezpieczeństwa obejmujący m.in. przeprowadzanie niezapowiedzianych inspekcji i zwiększenie szkoleń. Kolejne ulepszenia mają być wdrożone w przyszłości.

Analiza przeprowadzona po pożarze, który wybuchł 12 lipca 2020, wykazała, że naprawa okrętu i przywrócenie go do służby pochłonie zbyt wiele pieniędzy i zaangażuje zbyt wiele mocy przerobowych przemysłu. Oszacowano, że wyremontowanie okrętu pochłonęłoby od 2,5 do 3,2 mld USD i zajęłoby 5 do 7 lat. W związku z tym podjęto decyzję o wycofaniu okrętu ze służby i jego złomowaniu (USS Bonhomme Richard na złom, 2020-12-01).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.