Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

U-2 przynajmniej do 2014

Lotnictwo wojskowe, 21 października 2009

Drugi samolot rozpoznawczy U-2 przekroczył w tym roku barierę 25 tys. h lotu. Dowództwo US Air Force planuje jednak wykorzystywać te samoloty przynajmniej do 2014. Zostaną zastąpione przez RQ-4 Global Hawk.

W momencie wprowadzania U-2 do służby, ponad pół wieku temu, nikt nie zakładał, że samoloty te wykorzystywane tak długo. W związku z tym ich utrzymanie okazuje się obecnie wyjątkowo drogie i czasochłonne. Związane jest to nie tylko z wiekiem maszyn i trudnym dostępem do części zamiennych, ale również z niską podatnością serwisową: konstruktorzy wyśrubowali osiągi samolotu, rezygnując np. z łatwego dostępu do instalacji hydraulicznej / Zdjęcie: USAF

18 października U-2 o numerze seryjnym 068-0337 przekroczył barierę 25 tys. h lotu, w czasie misji nad południowo-zachodnią Azją. Wcześniej, 4 kwietnia dokonał tego jeszcze samolot 068-0329. Pozostałe z zachowanych 33 maszyn mają mniejszy nalot.

U-2 zostały wprowadzone do służby w 1956, początkowo jako własność CIA. Od tej pory są one wykorzystywane do misji rozpoznawczych, udanie dopełniając dane, zbierane m.in. z satelitów. Ze względu na wycofanie w 1998 szybszych SR-71, pozostają w praktyce jedynymi, dedykowanymi samolotami rozpoznawczymi USAF.

Mimo, że ich pułap (ok. 26 km) nie zapewnia już dzisiaj bezkarności, a prędkość jest mniejsza od odrzutowców pasażerskich, nadal okazują się niezastąpione w przypadku konieczności szybkiego rozpoznania konkretnych celów.

Następcami U-2 mają być bezzałogowe RQ-4, jednak wolniejsze od planowanego tempo ich produkcji powoduje, że stare samoloty pozostaną w służbie jeszcze przez kilka lat. Na początku obecnej dekady zakładano, że U-2 zostaną wycofane w 2012. W bieżącym roku przedstawiciele USAF poinformowali jednak amerykańskich parlamentarzystów, że nie nastąpi to wcześniej niż po 2014.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.