Turecka prywatna grupa stoczniowa Dearsan ze Stambułu podpisała umowę z marynarką wojenną Nigerii na dostawę dwóch patrolowców OPV 76. Kontrakt sygnował osobiście dowódca floty nigeryjskiej – admirał Awwal Gambo. Dearsan Shipyard Ltd zobowiązała się do dostarczenia obu okrętów w 37 miesięcy od podpisania kontraktu, to znaczy do grudnia 2024.
Przedmiotem umowy są jednostki o długości 78,6 m i szerokości 11 m, z zanurzeniem 2,9 m, wypierające po 1200 ton. Kadłuby zbudowane zostaną ze stali AH-36, a nadbudówki ze stopów aluminium. Cztery diesle nadawać mają OPV 76 prędkość do 26 węzłów. Zasięg z obrotami ekonomicznymi ma sięgać 3000 mil. Załoga – 46 osób.
Uzbrojenie to automatyczne działo 76 mm Leonardo Super Rapid i tejże korporacji działo 40 mm. Uzupełniają je kaemy 12,7 mm. Obronę przeciwlotniczą tworzyć mają pociski Mistral MBDA w dwóch stanowiskach SIMBAD RC.
Zamówienie nigeryjskie to znaczący sukces eksportowy tureckiej grupy stoczniowej Dearsan – jednego z największych budowniczych okrętów w tym kraju. Została ona założona w 1980, a buduje okręty od 2007. Znana jest z kontraktu na 16 okrętów patrolowych typu Tuzla dla floty tureckiej. Jej klientem jest także marynarka wojenna Turkmenistanu, operująca na Morzu Kaspijskim. Spółka joint-venture dwóch stoczni – Dearsan i Gulhan zbudowała w ostatniej dekadzie 10 patrolowców typu Serhet (unowocześniona i lepiej uzbrojona wersja jednostek typu Tuzla) dla floty Turkmenistanu. Ta sama spółka zbudowała na miejscu pierwszą korwetę marynarki wojennej Turkmenistanu – Deniz Han. 11 sierpnia 2021 uroczyście została ona włączona do składu sił zbrojnych kraju jako okręt flagowy. Nie jest wykluczone, iż Turkmenistan zamówi drugą korwetę u tych samych wytwórców.
Kontrakt Nigerii z Turkami na dwa nowoczesne patrolowce, które służyć mają do zwalczania piractwa na wodach afrykańskich jest pierwszym elementem realizacji strategicznego planu odbudowy floty nigeryjskiej w okresie 2021 – 2030.