Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nieudane testy Barys 8x8

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Transakcje, 07 listopada 2021

Wbrew oficjalnym informacjom, 4-letnie testy kołowego transportera opancerzonego Barys 8x8, zbudowanego w Kazachstanie prototypu licencyjnego Paramount Mbombe 8, zakończyły się niepowodzeniem. Ujawnił to portal Ulysmedia.kz. Materiał poświęcony jest poważnym problemom nie tylko z testami, ale i całą działalnością Kazachstan Paramount Engineering JV, związanym z wysokim kosztami oraz niskim poziomem technicznym i jakościowym jej produktów.

Kazachstan Paramount Engineering JV to powstała w 2015 spółka joint venture państwowego holdingu Kazakhstan Engineering i południowoafrykańskiej Paramount Group. Ta ostatnia jest projektantem i producentem kto Mbombe 8. Na jego bazie powstał licencyjny prototyp Barys 8x8, który właśnie zakończył testy.

W czasie testów prototypu kołowego transportera opancerzonego Barys 8x8 zdarzały się nawet przypadki oderwania kół / Zdjęcie: Ulysmedia-kz

Podsumowując wyniki testów, dyrektor Kazachstan Paramount Engineering, Erbol Salimow stwierdził, że przebiegły one bez problemów technicznych i awarii. Potwierdziło to – wbrew faktom – Dowództwo Wojsk Lądowych. Według kazachskiego portalu, zabroniło ono członkom komisji ujawniania braków transportera w finalnej wersji protokołu podsumowującego testy, zalecając jednocześnie wskazywanie jego zalet. Barys 8x8 ma bowiem wkrótce zostać przyjęty do uzbrojenia przez armię kazachską.

Aibek Barysow, udziałowiec spółki, powiedział przedstawicielom mediów, że budowa fabryki w Nur-Sultanie kosztowała go 12 mld tenge (ok. 130 mln PLN). Musiał nawet zaciągnąć pożyczkę z banku. – Mój partner, mieszkaniec RPA, zainwestował w tworzenie samochodów opancerzonych. Powstałą w ten sposób własność intelektualną można oszacować na 100 mln EUR. Mogliśmy kupować pojazdy z RPA, ale zdecydowaliśmy, że lepiej będzie produkować je w Kazachstanie – stwierdził Barysow. Jego zdaniem, propozycja uruchomienia zakładów wyszła od Ministerstwa Obrony Kazachstanu. Rozpoczęto od produkcji pojazdów opancerzonych Arlan. Zawarta w 2017 umowa przewidywała, że resort będzie zamawiał po 30 wozów rocznie. Tymczasem już w 2020 zamówienie spadło do 11 Arlanów, a w 2021 nie zamówiono ich w ogóle. To spowodowało kryzys finansowy producenta.

Stąd nadzieja pokładana w kto Barys 8x8. Tymczasem wielu oficerów Sił Zbrojnych Republiki Kazachstanu ujawniło, że jego prototyp w ostatniej fazie testów wojskowych często się psuł i wymagał kosztownych napraw. – W wyniku trzech etapów testów ustaliliśmy i udokumentowaliśmy m.in. takie wady konstrukcyjne i techniczne, jak niedoskonałość całego układu zawieszenia podwozia. Jego elementy pękały, a amortyzatory nie wytrzymywały długotrwałych obciążeń, zarówno podczas jazdy po nierównych i górzystych terenach pustynnych, jak i podczas jazdy po drogach gruntowych użytku publicznego. Zdarzało się, że po pokonaniu od 100 do 200 km elementy zawieszenia zawodziły i trzeba było je ciągle wymieniać. System Run Flat, który ma pozwalać na jazdę z kołem z zerowym ciśnieniem w oponie, nie spełnił swojej roli zgodnie z przeznaczeniem. Podczas testów zostały zidentyfikowane i zarejestrowane niedociągnięcia w module bojowym (wieży), a nawet w oprogramowaniu. Szybkostrzelność nie odpowiadała wybranej na panelu sterowania. Wymagane było częste ustawianie przyrządów celowniczych, ponieważ po każdym strzale nastawy się zmieniały – ujawnił jeden z nich.

Według oficjalnego sprawozdania, w czasie testów Barys 8x8 przejechał ok. 25 tys. km po całym Kazachstanie, w tym w terenie 15 tys. km, z czego ok. 5 tys. km w terenie ciężkim. Moduł bojowy wystrzelił prawie 6 tysięcy pocisków 30 mm i około 2500 pocisków 7,62 mm. Wystrzelono też około 20 pocisków systemu Tucza. Pojazd był testowany w różnych warunkach klimatycznych. Zimą temperatura spadała do -40oC, a latem na południu Kazachstanu testy przeprowadzono w prawie 50-stopniowym upale.

Umowa o współpracy Kazakhstan Paramount Engineering z Ministerstwem Obrony Kazachstanu z 12 lipca 2017 przewiduje zakup 274 wozów opancerzonych Arlan 4x4 (licencyjny Paramount Marodeur) oraz 106 transporterów opancerzonych Barys 8x8. Umowa ma zostać zrealizowana do 2030. W obecnej sytuacji nie jest jasne, czy i w jakim zakresie kontrakt będzie kontynuowany.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.