Słoweński producent samolotów elektrycznych Pipistrel poinformował wczoraj, że rozpoczął współpracę z amerykańskim start-upem Airflow. Ma dostarczyć kompletny napęd elektryczny – silniki, sterowniki i akumulatory – do demonstratora technologii samolotu eSTOL, który ma zostać oblatany w 2022. Airflow planuje, że komercyjna wersja samolotu hybrydowo-elektrycznego, zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi, wejdzie na rynek w 2025.
Amerykański start-up twierdzi, że posiada listy intencyjne warte 600 mln USD od 11 potencjalnych klientów. Jednym z nich jest regionalny przewoźnik Ravn Alaska. Linie wstępnie zamówiły 50 hybrydowo-elektrycznych samolotów Model 200.
Airflow pracuje nad dwiema wersjami samolotów eSTOL, z których każdy ma być obsługiwany przez jednego pilota. Większy, Model 200 miałby przewozić do 9 pasażerskich lub 900 kg ładunków. Jego zasięg ma wynosić 800 km. Samolot ma lądować i startować z pasa o długości zaledwie 75 m. Mniejszy, Model 100 ma przewozić do 4 pasażerów lub ładunek 360 kg. Jego zasięg ma wynosić 400 km. Ma operować z pasa startowego o długości zaledwie 45 m.
Pipistrel pracuje też nad własnym projektem 20-miejscowego samolotu elektrycznego transportu subregionalnego Miniliner. Ma on operować z pasów startowych o długości nie większej niż 1000 metrów. Miniliner ma latać na trasach o długości od 200 do 1000 km. Pipistrel planuje, że samolot będzie gotowy do lotów komercyjnych w latach 2028-2030.