Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot Ka-32A11M

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Służby państwowe, 17 listopada 2021

Holding Wiertalioty Rossii poinformował, że w zakładach Kumiertauskiego Przedsiębiorstwa Produkcji Lotniczej (KumAPP) w Kumertau w Baszkirii oblatano prototyp śmigłowca Ka-32A11M. Wiropłat wykonał zawis, a następnie wylądował. W ten sposób rozpoczęto jego próby w locie. Producent zakłada, że testy Ka-32A11M, wyposażonego w nowe: silniki, awionikę glass cockpit i instalację gaśniczą będą realizowane w l. 2022-2023 i zakończą się uzyskaniem Certyfikatu Typu.

Ka-32A11M podczas pierwszego zawisu / Zdjęcie: Wiertalioty Rossii

Modernizacja znacznie polepszy zdolności jednego z najlepszych na świecie śmigłowców pożarniczych, jakim jest Ka-32. Planujemy zakończenie jego certyfikacji w 2023. Po tym śmigłowiec będzie dostępny dla klientów rosyjskich i zagranicznych – powiedział dyrektor generalny holdingu Wiertalioty Rossii Andriej Boginskij.

Ka-32A11M został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas wystawy MAKS-2021. Jego zespół napędowy stanowią silniki WK-2500PS-02, które znacząco poprawią osiągi w warunkach hot-and-high (wysokogórski klimat pustynny). Niektóre elementy awioniki Ka-32A11M, przystosowanej do wykonywania lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu zostały już przetestowane w śmigłowcach Ansat i Mi-38.

Nowy system gaśniczy SP-32, opracowany przez specjalistów z NCW Mila i Kamowa oraz KumAPP, ma podzielony na 4 komory zbiornik mieszczący 4 t wody. Opatentowany, sterowany cyfrowo system umożliwia otwieranie poszczególnych komór parami lub naprzemiennie, a także regulację kąta otwarcia klap, zwiększając tym samym czas zrzutu wody.

SP-32 umożliwia automatyczne zaczerpnięcie 4 t wody w 60 s, a także dodanie do niej nawet 400 l środka pianotwórczego. Przystosowany jest również do użycia armatki wodnej. Dodatkowo wszystkie urządzenia SP-32 są ogrzewane elektrycznie, co po pozwala na stosowanie go w warunkach zimowych w temperaturach dochodzących do –20℃.

Śmigłowce Ka-32 mogą służyć także do specjalnych operacji poszukiwawczych i ratowniczych oraz prac wysokościowych, transportu ładunków, wyrębu lasów, transportu pacjentów i ewakuacji rannych.

Dotychczas w zakładach KumAPP wyprodukowano ponad 240 śmigłowców Ka-32. Są one eksploatowane w ponad 30 krajach, w tym w Austrii, Azerbejdżanie, Brazylii, ChRL, Indonezji, Japonii, Hiszpanii, Kanadzie, Kazachstanie, Portugalii, Republice Korei, Rosji, Turcji i Szwajcarii.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.