Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Atomowy Sibir na testach morskich

Przemysł stoczniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 20 listopada 2021

rugi z wielkich nowych rosyjskich lodołamaczy o napędzie nuklearnym, a pierwszy seryjny – Sibir, budowany w stoczni Bałtijskij Zawod w Petersburgu, wyszedł na pierwsze próby morskie. Jednostka po testach i przyjęciu do służby w grudniu 2021 (niektóre źródła rosyjskie podają znacznie późniejsze terminy) ma znaleźć się dyspozycji Atomfłotu, jako drugi lodołamacz nowej generacji, serii projektu 22220, po prototypowym – Arktika. Kolejna trzecia jednostka – Urał, spłynęła na wodę 25 maja 2019 i ma znaleźć się w eksploatacji w grudniu 2022. Następne to Jakutija i Czukotka, pod których stępki położono w 2020 (w eksploatacji – 2025 i 2026). Wszystkie nowe lodołamacze Rosji o napędzie nuklearnym mają zastąpić jednostki starszej generacji, których służba skończy się w obecnej dekadzie XXI wieku.

Sibir – drugi nowej generacji rosyjski lodołamacz o napędzie nuklearnym, a pierwszy seryjny z 5 zaplanowanych. Rosyjska piątka to największe tego typu jednostki na świecie / Zdjęcie: Bałtijskij Zawod

Dla Rosji tego typu specjalistyczne jednostki, które mogą kruszyć lód o grubości do 3 m, są niezbędne w strategii utrzymania dominacji na coraz bardziej istotnej dla gospodarki świata Północnej Drodze Wodnej, a także dla eksploatacji złóż surowców na Dalekiej Północy. O ogromnej roli, jaką dla operacji rosyjskiej Floty Północnej na akwenach oblewających od północy Eurazję odgrywają atomowe lodołamacze, informowali wielokrotnie wysokiej rangi dowódcy sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej. Ostatnio mówił o tym Andriej Jefimow – zastępca szefa sztabu wsparcia materiałowego wojsk rosyjskich, zapewniając, że na Dalekiej Północy do 2033 znajdzie się 5 nowych atomowych lodołamaczy – wspomagających flotę bojową.     

OSK – zjednoczona korporacja stoczniowa poinformowała, że próby lodołamacza Sibir trwać będą 3 tygodnie. Przede wszystkim testowany będzie system napędowy i turbiny parowe (energię do ogrzania wtórnych obiegów parowych dostarczają dwa reaktory RITM-200). Próbami objęta także będzie lotnicza część lodołamacza – z pokładem dla śmigłowców, oraz systemy nawigacji i łączności.

Budowę lodołamacza Sibir rozpoczęto 26 maja 2015, a zwodowano go 22 września 2017. Długość jednostki to 173 m, a szerokość – 34 m. Jednostka ma rozwijać na wolnym morzu prędkość 22 węzły, zaś przy kruszeniu pokrywy lodowej do 2,8 m – 2 węzły. Rosjanie podają, że 92% wyposażenia nowych lodołamaczy jest rodzimej produkcji. Łączny koszt budowy dwóch ostatnich jednostek serii szacuje się na ok. 100 mld rubli (ok. 5,7 mld PLN).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.