Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rekordy Spirit of Innovation

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Nowe technologie, Sporty lotnicze, 20 listopada 2021

Rolls-Royce poinformował, że przesłał do FAI (Fédération Aéronautique International) dane dotyczące pobicia przez samolot z napędem elektrycznym – demonstrator technologii Spirit of Innovation 3 rekordów prędkości. Loty zostały wykonane w bazie Boscombe Down brytyjskiego Ministerstwa Obrony. Spirit of Innovation to zmodyfikowany samolot do samodzielnego montażu NXT Next.

Według Rolls-Royce’a 16 listopada 2021 Spirit of Innovation osiągnął prędkość 345,4 mph (556 km/h) na dystansie 3 kilometrów (pilotem był Phill O’Dell). Pobił w ten sposób poprzedni rekord, równy zaledwie 132 mph (212,5 km/h), ustanowiony w 2017 przez Francuza Jeana Luca Soulliera w samolocie Extra 330LE napędzanym przez silnik elektryczny opracowany przez Siemensa.

Samolot z napędem elektrycznym Spirit of Innovation w czasie jednej z rekordowych prób / Zdjęcie: Rolls Royce

W kolejnych lotach Spirit of Innovation osiągnął prędkość 330 mph (531 km/h) na dystansie 15 km, czyli o 182 mph więcej niż wynosił poprzedni rekord. Samolot ustanowił także nowy rekord prędkości wznoszenia na wysokość 3 km, którą osiągnął w 202 s (60 s szybciej niż istniejący rekord). W tych lotach pilotem był Steve Jones.

Według Rolls-Royce’a, podczas jednego z kolejnych lotów samolot osiągnął prędkość maksymalną 387,4 mph (623,5 km/h). To absolutny rekord świata prędkości samolotu elektrycznego.

Spirit of Innovation osiągnął prędkość porównywalną z podobnymi samolotami z napędem turbośmigłowym. Takimi jak Daher-Socata TBM 900 i Epic E1000 GX, które rozwijają prędkość maksymalną na poziomie 610 km/h.

Rekordowy samolot został przygotowany przez zespół Acceleration the Electrification of Flight (ACCEL) kierowany przez Rolls-Royce'a. Zastosowano w nim elektryczny układ napędowy o mocy 400 kW (ponad 500 KM). Dostarczyła go grupa zajmującą się napędami lotniczymi z Electroflight – specjalistą od akumulatorów, i Yasa – producentem lekkich silników i sterowników.

Zastosowany w Spirit of Innovation akumulator zawiera 1200 ogniw. Jego pojemność wynosi 72 kWh. Zestaw z trzema kanałami zasilania, falownikami i silnikami ma masę 450 kg. Według producentów to znacznie mniej niż w przypadku podobnych urządzeń do samochodów elektrycznych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.