Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

GA-ASI ujawnił bbsl Mojave

Przemysł lotniczy, Bezzałogowce, Nowe technologie, 11 grudnia 2021

General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) ujawnił bojowy bsl krótkiego startu i lądowania Mojave – głęboko zmodernizowany wariant MQ-1C Grey Eagle-Extended Range (GE-ER). Może on startować z przygodnych lądowisk (z powierzchni częściowo ulepszonych) o długości poniżej 100-120 m. To oznacza, że może operować z pokładów lotniskowców bez użycia katapulty i systemów wspomagania lądowania.

Prototyp bbsl GA-ASI Mojave w jednym z lotów testowych / Zdjęcie: GA-ASI

Projektowanie Mojave (to wewnętrzne oznaczenie GA-ASI) rozpoczęto 2,5 roku temu. Chodziło o zbudowanie bojowego bezzałogowca mogącego operować bez klasycznych pasów startowych. Konstruktorzy uznali, że samoloty pionowego startu i lądowania są zbyt skomplikowane. Postanowili więc zaprojektować stałopłat o odpowiednich parametrach aerodynamicznych i specjalnym podwoziu – wysokim i z kołami o dużej średnicy. Bsl jest napędzany silnikiem turbośmigłowym Rolls-Royce M250 o mocy 450 KM.

W Mojave zastosowano płat zoptymalizowany do krótkiego startu, o szerokiej, stałej cięciwie. Jest on wyposażony w słoty i podwójne klapy szczelinowe. Rozpiętość płata wynosi 16 m.

Wizja bbsl Mojave startującego z 16 pociskami powietrze-powierzchnia Hellfire / Ilustracja: GA-ASI

Prototyp Mojave został oblatany latem 2020. Od tego czasu wykonał wiele lotów testowych. Udowodnił w nich, że jest w stanie startować z rozbiegiem poniżej 150 m. Jego prędkość minimalna wynosi mniej niż 85 km/h.

Kluczowe parametry seryjnych Mojave będą zależne od wyposażenia i realizowanych zadań. Przy przenoszeniu uzbrojenia o maksymalnej masie (16 pocisków Hellfire) długotrwałość jego lotu nie będzie przekraczać 5 h. Z wyposażeniem obserwacyjnym i pełną masą paliwa długotrwałość lotu ma przekraczać 25 h. Wtedy jednak rozbieg będzie znacznie dłuższy od minimalnego (co najmniej 300 m).

Maksymalna masa startowa Mojave wynosi 3175 kg. Bbsl może przenosić maksymalny ładunek użyteczny o masie 1533 kg. Jego zbiorniki mogą pomieścić paliwo o masie do 1610 kg.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.