Belgijskie Luchtcomponent / Composante air (wojska lotnicze) zakończyły 17 grudnia 2021 eksploatację samolotów transportowych C-130H Hercules.
Niestety, gęsta mgła poważnie zakłóciła uroczystości, w ramach których planowany był przelot pożegnalny formacji belgijskich C-130H razem z Herculesami ze składu amerykańskich US Air Force, brytyjskich Royal Air Force, polskich Sił Powietrznych i włoskich Aeronautica Militare nad kilkoma miejscami.
Po locie para C-130H (noszących nr-y takt. CH05 i CH07) została pożegnana salutem wodnym przez straż pożarną w porcie lotniczym w Brukseli.
Luchtcomponent / Composante air rozpoczęły eksploatację Herculesów w lipcu 1972. Od tego czasu 13 belgijskich samolotów tego typu wylatało 285 tys. h, wykonując 199 500 startów i lądowań i przewożąc 150 tys. t, a także tysiące osób (wojskowych i cywili) często w niebezpiecznych warunkach.
Obecnie w stanie zdatnym do lotu jest tylko 5 z nich (CH01, CH05, CH07, CH11 i CH12). Para biorąca udział w pożegnaniu ma zostać przebazowana na lotnisko w Charleroi, jednak nie wiadomo, jaki będzie dalszy los tych samolotów. Pozostałe mają pozostać w dyspozycji wojska przez kilka najbliższych tygodni, prawdopodobnie do końca stycznia 2022. Stan jednego z nich (CH11) jest nieznany – prawdopodobnie podczas niedawnej ewakuacji uchodźców z Afganistanu zostało uszkodzone podwozie.
C-130H zostaną zastąpione w służbie przez 7 Airbusów A400M. Wszystkie belgijskie samoloty tego typu, razem z jedynym A400M należącym do Lëtzebuerger Arméi (Sił Zbrojnych Luksemburga) wejdą w skład mieszanej 20. eskadry 15. Skrzydła Transportowego Luchtcomponent / Composante air stacjonującej w Melsbroek.