Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Mistral W St. Petersburgu

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 02 listopada 2009

Zastępca szefa sztabu rosyjskiej marynarki wojennej poinformował, że w listopadzie z wizytą do Sankt Petersburga przybędzie francuski okręt desantowy Mistral. To jeden z elementów negocjacji, w sprawie sprzedaży takiej jednostki Rosji.


Mistral to wielozadaniowy okręt desantowy, o wyporności 21 tys. t, który może służyć jako stanowisko dowodzenia, klasyczny desantowiec dla batalionu piechoty lub czołgów, okręt towarowy albo śmigłowcowiec z 35 maszynami średniej wielkości. Rosjanie posiadają tylko jeden, podobny okręt, Iwan Rogow, o wyporności pełnej 14 tys. t, który jednak ma za sobą już 31 lat służby. Z względu na niewielki pokład lotniczy, nie może on jednak spełniać roli klasycznego śmigłowcowca. Tymczasem Rosjanie, przedstawiając Mistrala, nazywają go właśnie śmigłowcowcem, co sugeruje preferowany sposób wykorzystania / Zdjęcie: DCNS

Pierwsze doniesienia o możliwości zakupu za granicą okrętu desantowego pojawiły się w październiku 2008. Wspomniał o tym podczas wystawy Euronaval, dowódca Wojenno-Morskowo Flota Rosiji (WMFR), admirał Władimir Wysockij. Już wówczas spekulowano o zainteresowaniu Rosjan okrętami desantowymi typu Mistral, produkowanymi przez DCNS.

W sierpniu bieżącego roku Rosjanie potwierdzili fakt prowadzenia negocjacji z Francuzami. Informowano wówczas, że celem jest zakup jednej jednostki, wraz z transferem technologii, niezbędnym do budowy 3-4 następnych, już w rosyjskich stoczniach. Te bowiem nie oferują okrętu o podobnych możliwościach (zobacz: Potwierdzenie rosyjskich Mistrali).

Równolegle do negocjacji z Francuzami, Rosjanie biorą pod uwagę podobne konstrukcje z Holandii i Hiszpanii. Chodzi o desantowce typu Rotterdam (zobacz: Rotterdam zamiast Mistrala?).

Część obserwatorów uważa jednak, że zainteresowanie alternatywnymi rozwiązaniami jest jedynie elementem nacisku na Paryż, który do tej pory niezbyt ochoczo godził się na pełne przekazanie swoich zaawansowanych technologii. W rzeczywistości, kontakty z Francuzami są najbardziej zaawansowane.

Zastępca szefa sztabu WMFR, Oleg Burczew, poinformował rosyjskie media, że dwa tygodnie temu uczestniczył w rozmowach, w trakcie których Francuzi zgodzili się sprzedać okręt desantowy. Na podstawie doniesień francuskich mediów, można przypuszczać, że wartość kontraktu wyniesie do 500 mln Euro.

Burczew powiedział, że Rosja jest również zainteresowana budową kolejnych 4 jednostek typu Mistral w swoich stoczniach. Na razie jednak nie ujawniono, czy Francuzi zgodzili się na transfer technologii.

Elementem tych rozmów będzie wizyta francuskiego okrętu w Sankt Petersburgu. Zaplanowano ją na listopad, choć nie ujawniono żadnych, dodatkowych szczegółów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.