Holenderski start-up Venturi Aviation z Delft zaprezentował projekt całkowicie elektrycznego samolotu transportu regionalnego Echelon 01. Prezentacja odbyła się na lotnisku Teuge niedaleko Deventer. Dotyczyła zarówno projektanta, jak i samolotu.
Echelon 01 ma być napędzany 8 silnikami elektrycznymi ze śmigłami ciągnącymi. Ma przewozić 44 pasażerów. Jego rozpiętość jest planowana na 36 m, a długość ma wynosić 38 m. Zasięg samolotu powinien sięgać 550 km.
Samolot projektowany przez Venturi Aviation ma być wyposażony w wymienny zestaw akumulatorów. Ma to ułatwić zarówno jego eksploatację (zestaw wystarcza na 1,5-2 lat), jak i modernizację wynikającą z rozwoju technologii. Producent planuje stworzenie na lotniskach w Europie sieci stacji, które umożliwią pełne naładowanie Echelon 01 w 35 minut.
Venturi Aviation planuje oblot prototypu Echelon 01 przed 2030. Obecnie poszukuje inwestorów do swego programu. Właśnie zakończyła się pierwsza runda inwestycji. Start-up uzyskał z niej 60% z planowanych 4 mln EUR. Planowane są kolejne rundy. Szacuje się, że na program budowy elektrycznego samolotu pasażerskiego potrzeba będzie miliarda euro.
Założycielami Venturi Aviation są Jan Willem Heinen i Joost Dieben. Obaj ukończyli politechnikę w Eindhoven, a następnie podjęli pracę w sektorze technologicznym. Lotnictwo jest dla nich nowością, ale wspiera ich zespół 10 inżynierów lotniczych.