Grupa mniejszościowych udziałowców sprzeciwia się przejęciu 47% ICON Aircraft z Vacaville w Kalifornii przez chińską Shanghai Pudong Science and Technology Investment Co. (PDSTI). Uważają, że może to doprowadzić do transferu do ChRL technologii do zastosowań wojskowych. Sprawą zajmuje się Komisja ds. Inwestycji Zagranicznych w USA (CFIUS). Postępowanie trwa od listopada 2021. Ma w nim uczestniczyć także FBI. Samo przejęcie miało miejsce w 2017.
ICON Aircraft odrzuca zarzuty. Twierdzi, że produkt spółki – mała latająca amfibia ICON A5 jest samolotem do latania rekreacyjnego i nie nadaje się do przebudowy na wojskowy bezzałogowiec. Także stosowane przy jej budowie technologie nie odbiegają od standardów stosowanych w przemyśle cywilnym.
Według źródeł nieoficjalnych, za skargą udziałowców kryje się były dyrektor generalny i założyciel ICON Aircraft, Kirk Hawkins. Po przejęciu kontroli nad spółką został on zwolniony ze stanowiska. Utrzymał jedynie miejsce w radzie dyrektorów. Teraz Hawkins miałby zmienić zdanie na temat chińskiej inwestycji, do której sam doprowadził. Inwestycja PDSTI uratowała ICON Aircraft przed bankructwem.