Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zalecane uziemienie Zodiaków

Lotnictwo cywilne, 09 listopada 2009

Po kilku wypadkach samolotów Zodiac, amerykańskie władze lotnicze FAA zaleciły właścicielom i operatorom modeli CH601XL i CH650 uziemienie maszyn, do czasu przeprowadzenia modyfikacji struktur skrzydeł.

Zodiac CH650. Model CH601XL jest niemal identyczny. Samoloty, przy maksymalnej masie startowej jedynie 600 kg, rozwijają prędkość do 257 km/h. Są przy tym tanie, ich cena nie przekracza 100 tys. USD. To spowodowało, że w ciągu ćwierćwiecza samoloty rodziny CH600 znalazły ponad 1000 nabywców. Niestety, podawane przez producenta maksymalne obciążenie skrzydeł, 48 kg/m², w przypadku wymienionych dwóch modeli, okazało się wartością zbyt dużą, jak na prawdziwą wytrzymałość konstrukcji / Zdjęcie: ADM

W USA od 2005 doszło do 5 wypadków, podczas których urwało się jedno lub oba skrzydła, na skutek wystąpienia coraz większych, niekontrolowanych drgań. Do kolejnych katastrof doszło w innych krajach.

Wydarzenia te nie wzbudziły na początku podejrzeń FAA - samoloty Zodiac charakteryzowały się podobnym stopniem awaryjności, co inne konstrukcje lekkie i ultralekkie, w tym przeznaczone do samodzielnego montażu. Przedstawiciele producenta, zakładów Aircraft Manufacturing and Design Co. (AMD), twierdzili, że wypadki są spowodowane wadliwym montażem (w przypadku samodzielnej budowy samolotów) lub obsługą.

Przełom nastąpił w październiku ubiegłego roku, kiedy władze lotnicze Holandii uziemiły wszystkie 12 samolotów modelu CH601XL, po zbadaniu przyczyn tragicznego wypadku w tym kraju, w którym zginęły dwie osoby.

Prowadzone przez FAA śledztwo dowiodło, że obok przyczyn wskazanych przez producenta, istotnym mogło okazać się złe obliczenie obciążeń statycznych - w rzeczywistości samoloty nie są w stanie znieść przeciążeń granicznych, dopuszczonych w specyfikacji.

W związku z tym FAA zaleciło użytkownikom obu modeli uziemienie maszyn do czasu przeprowadzenia przeglądu i wprowadzenia zmian struktur skrzydeł. Dla osób, które samodzielnie zmontowały samoloty, zalecono dodatkowo ponowne sprawdzenie konstrukcji, pod względem zgodności z dokumentacją producenta.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.