Izraelskie linie El Al ogłosiły, że zawarły wstępną umowę o przejęciu mniejszego, drugiego pod względem wielkości konkurenta na rodzimym rynku – Arkia. Rozmowy na ten temat trwają co najmniej od października 2021. Akcjonariusze przejmowanych linii mają otrzymać w zamian 10-14% akcji (i opcji) El Al. Arkia ma nadal działać pod własną marką.
Do zrealizowania transakcji potrzebna jest jeszcze zgoda izraelskiego urzędu regulującego konkurencję na rynku. Zgodę muszą wyrazić też związki zawodowe obu przewoźników. Wiążąca umowa może być zawarta 150 dni później.
W wyniku restrykcji związanych z pandemią El Al musiał ograniczyć liczbę eksploatowanych samolotów (wyłącznie Boeinga) z 45 do 29. Był to warunek otrzymania pomocy rządowej. Arkia dysponuje siedmioma samolotami – Airbusami i Embraerami.
Warto przypomnieć, że w 2018 izraelski urząd ochrony konkurencji zawetował próbę zakupu przez El Al linii Israir. Sfinalizowanie obecnej transakcji nie jest więc pewne.