Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne CH-53K dla USMC

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 09 lutego 2022

Lockheed Martin poinformował, że US Marine Corps złożył zamówienie na kolejnych 9 seryjnych ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion. Do tej pory producent dostarczył 5 wiropłatów seryjnych, a w br. ma przekazać jeszcze 4. Ogółem zapotrzebowanie USMC na CH-53K wynosi 200 szt.

HMH-461 jako pierwsza rozpoczęła eksploatację CH-53K w drugiej połowie stycznia 2022 / Zdjęcie: Maciej Hypś

Śmigłowce są budowane w zakładach należącego do Lockheeda Sikorsky’ego w Stratford w stanie Connecticut. Na linii montażu końcowego znajduje się 7 CH-53K. Trwa też produkcja elementów i zespołów dalszych 47 wiropłatów tego modelu (Pierwszy CH-53K ze Stratford , 2021-10-01).

Wartość kontraktu nie została ujawniona, ale według informacji Lockheeda uzgodniona cena jest znacząco niższa od uzgodnionej przy wcześniejszych zamówieniach. Było to możliwe dzięki efektowi skali i zebranym doświadczeniom, które pozwoliły na optymalizację łańcucha dostaw i systemu produkcji. Dla porównania zamówienie na 12 śmigłowców z 2019 miało wartość 1,3 mld USD. Dodatkowo koncern jest w trakcie negocjacji z USMC w sprawie podpisania wieloletniej umowy na obsługę techniczną tych śmigłowców.

Pierwszą jednostką liniową USMC wyposażoną w CH-53K jest eskadra HMH-461 Ironhorse z Marine Corps Air Station New River. Osiągnięcie całkowitej zdolności operacyjnej przez nowe śmigłowce zaplanowano na 2030.

CH-53K ma udźwig 12 500 kg w kabinie transportowej i 16 300 kg na zawiesiu podkadłubowym. Z takim ładunkiem, operując w klimacie morskim, jak i wysokogórskim klimacie pustynnym, ma promień działania 203 km (Izrael kupił CH-53K i KC-46, 2022-01-05).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.