Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pakistan zamówił 36 myśliwców J-10

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 12 listopada 2009

Pakistan zawarł z ChRL kontrakt na dostawę 36 myśliwców wielozadaniowych Chengdu J-10 o wartości 1,4 mld USD.

Władze pakistańskie nie wykluczają możliwości kupna kolejnych myśliwców tego typu. W grę wchodzi zakup 120-150 samolotów typu J-10 i uruchomienie produkcji ich rodzimej wersji jako FC-20.

ChRL dostarcza Pakistanowi samoloty od 30 lat. Oba kraje wspólnie rozwijają konstrukcję myśliwców JF-17. Pakistan planuje zakup 250 samolotów tego typu w ciągu najbliższych 4-5 lat. JF-17 produkowane w ChRL są już dostarczane. Pierwszy samolot wyprodukowany w Pakistanie ma być dostarczony w 2010.

J-10 jest produkowany od 2003. Lotnictwo chińskie płaci za niego równowartość mniej niż 30 mln USD. Cena eksportowa jest szacowana na blisko 40 mln USD.

Komentatorzy polityczni oceniają kontrakt chińsko-pakistański jako ważny element rozgrywki Pekinu z Waszyngtonem. Umowa dotycząca J-10 (FC-20) została zawarta na kilka dni przed wizytą Baracka Obamy w ChRL (15-18.11). Chińczycy walczą z USA o wpływy w Pakistanie - państwie posiadającym broń atomową i kluczowym w walce z terroryzmem, bo sąsiadującym z Afganistanem.

Warta zauważenia jest też ekspansja ponownie scalonego chińskiego koncernu lotniczego AVIC (podzielono go w 1998 dla spowodowania wewnątrzchińskiej konkurencji, ale bez dobrych rezultatów, po połączeniu osiągnął on sprzedaż na poziomie 21,7 mld USD) na wiele rynków światowych. W Azji, poza Pakistanem, chińskie nadzieje budzą Filipiny i Indonezja. Interesująca dla ChRL jest też Europa wschodnia, a więc i Polska. Ważnym, choć biednym rynkiem jest też Afryka. Chińczycy oferują zarówno samoloty wojskowe, jak i cywilne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.