Do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie 24 lutego 2022 dołączy nowy eksponat – prototyp odrzutowego samolotu szkolnego EM-10 Bielik. Uroczystość przyjęcia nabytku odbędzie się z udziałem twórców samolotu: konstruktorem Edwardem Margańskim, Andrzejem Izdebskim i Włodzimierzem Mysłowskim.
W dniu przyjęcia eksponatu odbędzie się panel dyskusyjny i pokazy filmowe. Udział w wydarzeniu można wziąć za zaproszeniem. Z kolei 26 lutego 2022 o godzinie 12:00 przewidziano wydarzenia otwarte dla szerokiej publiczności. Goście MLP będą mogli podziwiać samolot EM-10, wziąć udział w spotkaniu z konstruktorem i obejrzeć filmy ukazujące Bielika w akcji.
Bielik to kolejny samolot konstrukcji Edwarda Margańskiego znajdujący się w zbiorach Muzeum. Wcześniej trafił tam samolot Małgosia. Konstruktor zasłynął również z opracowania samolotu Orka i znanych na świecie szybowców akrobacyjnych Swift i Fox.
Szkolny samolot odrzutowy EM-10 Bielik został zbudowany w Zakładzie Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego (ZRiPSL) w Bielsku z inicjatywy Edwarda Margańskiego, Andrzeja Izdebskiego i Włodzimierza Mysłowskiego. Jest to pierwszy samolot odrzutowy opracowany w Polsce przez prywatne przedsiębiorstwo. Samolot był częścią szerszego projektu E. Margańskiego znanego pod nazwą latający symulator. W ramach projektu miał powstać symulator do zastosowań bojowych samolotu myśliwsko-bombowego. Istotą przedsięwzięcia było opracowanie symulatora na pokładzie samolotu, aby jak najlepiej odzwierciedlić parametry (np. przyspieszenia działające na pilota) niemożliwe do zasymulowania na ziemi.
By spełnić założenia projektu samolot musiał mieć doskonałe osiągi i własności pilotażowe. Miał być też co najmniej kilkukrotnie tańszy w eksploatacji od samolotów bojowych. Koncepcję samolotu pod względem aerodynamicznym opracował dr inż. Krzysztof Kubryński, zaś konstrukcję opracował zespół ZRiPSL pod kierownictwem inż. E. Margańskiego.
Projekt otrzymał od Komitetu Badań Naukowych dofinansowanie w wysokości 2,5 mln zł, co stanowiło połowę jego wartości. W budowę samolotu zaangażowało się wiele firm, instytucji i osób prywatnych ze środowiska lotniczego, dzięki czemu maszyna mogła ujrzeć światło dzienne. Oblotu prototypowego samolotu 4 czerwca 2003 dokonał pilot doświadczalny Wiesław Cena. Jednakże po odbyciu 2 lotów Bielik nie został skierowany do produkcji, a jego prototyp przez lata był przechowywany w hangarze Zakładów Lotniczych Margański i Mysłowski.
W ostatnim czasie EM-10 został odnowiony, a jego twórcy postanowili przekazać go MLP w Krakowie, gdzie będzie częścią stałej ekspozycji.