Skyports i Eve Urban Air Mobility (UAM) ogłosiły plany opracowania koncepcji operacji (concept of operations, CONOPS) w ramach zaawansowanej mobilności lotniczej (advanced air mobility, AAM) dla Japońskiego Biura Lotnictwa Cywilnego (JCAB). Program, który jest wspierany przez Japan Airlines i grupę handlową Kanematsu, skupi się na takich kwestiach, jak przygotowanie przestrzeni powietrznej dla samolotów eVTOL, ustalenia operacyjne i infrastruktura. Jeśli zakończy się powodzeniem, ma zostać rozszerzony na inne państwa Azji i obie Ameryki.
Rząd japoński ustanowił współpracę publiczno-prywatną w zakresie mobilności lotniczej i wyraził poparcie dla planów uruchomienia komercyjnych lotów eVTOL podczas Światowej Wystawy Expo 2025, która odbędzie się w Osace. W program – realizowany przez Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Inwestycji oraz Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki – zaangażowani są również inni projektanci pojazdów eVTOL. To m.in. Joby, Vertical Aerospace, chiński EHang, Volocopter i lokalny producent, SkyDrive.
Eve UAM planuje oblot prototypu 4-miejscowego samolotu eVTOL w konfiguracji produkcyjnej w najbliższych miesiącach. Maszyna ma rozpocząć normalną eksploatację komercyjną w 2026. Eve UAM przewiduje, że do 2035 region Azji i Pacyfiku będzie największym na świecie rynkiem AAM, z ponad 25 tysiącami samolotów eVTOL wykonującymi 400 tysięcy lotów dziennie i przewożącymi 500 mln pasażerów rocznie.
Embraer, którego Eve UAM jest oddziałem, informuje, że ma wstępne zamówienia na prawie 2000 samolotów eVTOL o potencjalnej wartości 5,4 mld USD. Wśród klientów są linie lotnicze, operatorzy śmigłowców i leasingodawcy.