Podczas wizyty w zakładach Nextera w Roanne premier Francji Jean Castex ogłosił zawarcie kontraktów wartych ponad 1,8 mld EUR. Jeden z nich dotyczy zamówienia 33 haubic na podwoziu kołowym 6x6 CAESAR NG (Mark II) kal. 155 mm i modernizacji 76 obecnie eksploatowanych i dostarczanych (77) systemów tego typu. Drugi kontrakt jest częścią programu Scorpion. W jego ramach resort obrony zamówił 356 pojazdów opancerzonych Griffon, w tym 54 w wersji MEPAC (z moździerzami), i 88 pojazdów Jaguar.
Nexter jest częścią francusko-niemieckiej grupy KNDS. Kontrakty zostały podpisane przez DGA (Direction Générale de l'Armement). Przy ich zawieraniu był obecny nie tylko premier Castex, ale także minister des Armes, Florence Parly. Kontrakty zostały zawarte w ramach Ustawy o programowaniu wojskowym (Loi de Programmation Militaire, LPM) 2019-2025.
Rozwój i dostawy haubic mobilnych CAESAR NG kal. 155 mm mają kosztować maksymalnie 600 mln EUR. Umowa uwzględnia możliwość dostarczenia przez Nexter wyłącznie nowych systemów. Decyzja w tej sprawie ma zostać podjęta w 2024. W obu wersjach kontraktu dostawy powinny potrwać od 2026 do 2031. Później, przez 2 lata, Nexter ma jeszcze wspierać eksploatację dostarczonych systemów.
Nowa wersja CAESAR ma być wyposażona w opancerzoną kabinę poziomu 2, zapewniającą lepszą ochronę przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi (IED). Ulepszone ma zostać oprogramowanie systemu kierowania ogniem. W CAESAR NG ma być instalowany system zakłócający Barage zaprojektowany przez Thalesa oraz nowy system łączności Contact. Nowy silnik o mocy 460 KM (dotychczas – 215 KM) z nową automatyczną skrzynią biegów ma zapewnić pojazdowi większą mobilność.
Podpisany właśnie kontrakt na pojazdy programu Scorpion ma wartość 1,257 mld EUR (cały program jest wart 11 mld EUR). Dotychczasowe prace nad tym programem pozwoliły na zwiększenie w ciągu 2 lat zatrudnienia w zakładach w Roanne o 600 osób. W najbliższych latach zatrudnienie ma wzrosnąć o jeszcze 400 pracowników.