Ministerstwo Handlu i Przemysłu Federacji Rosyjskiej zleciło opracowanie regionalnego samolotu pasażerskiego SSJ-New (RRJ-95new-100) bez podzespołów importowanych. Przeznaczyło na to w pierwszej fazie 15,6 mld rubli. Do 2024 ma powstać odmiana SSJ 100 w 97% składająca się z komponentów rosyjskich.
Szacuje się, że cały program będzie kosztować 120 mld rubli. Na razie nie ujawniono ani warunków certyfikacji, ani listy systemów, które mają zostać zastąpione w stosunku do kompletacji SSJ 100. Wiadomo jednak nieoficjalnie, że władze rosyjskie liczą na przyspieszenie prac wobec nowych sankcji wprowadzonych przez państwa Zachodu na gospodarkę FR.
Przetestowanie zespołów płatowca i jego systemów oraz wykonanie prototypów mają zostać zrealizowane do 15 listopada 2023. Obecnie komponenty importowane w SSJ 100 stanowią aż 70%. To przede wszystkim silniki (francuskie SaM-146) i awionika. W tej sytuacji kluczowe jest zastąpienie dotychczas stosowanych napędów rosyjskimi silnikami PD-8. Rosyjscy analitycy oceniają, że proces certyfikacji nowych napędów i uruchomienia produkcji nie zakończy się wcześniej niż na początku 2025.