Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2022: Rekord HY4

Imprezy branżowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Nowe technologie, 27 kwietnia 2022

Jednym z najciekawszych samolotów wystawianych podczas rozpoczętych dzisiaj targów lotnictwa lekkiego Aero w niemieckim Friedrichshafen jest demonstrator HY4, zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi.

/ Zdjęcie: Bartosz Głowacki  

HY4 to samolot skonstruowany z połączenia dwóch kadłubów szybowców Pipstrel Taurus, z umieszczonym pomiędzy nimi zespołem napędowym. Rozpiętość HY4 wynosi 21,36 m. Jego maksymalna masa startowa to 1500 kg, a masa samolotu pustego – 630 kg.

W każdym kadłubie HY4 znajduje się dwumiejscowa kabina i zbiornik mieszczący 9 kg wodoru. Wodór jest  przetwarzany na energię elektryczną w czterech ogniwach paliwowych z membraną do wymiany protonów (PEM), która zasila silnik o mocy 80 kW, poruszający dwułopatowe śmigło. Energia jest gromadzona też w 20 akumulatorach litowo-polimerowych o łącznej pojemności 21 kWh, które wspomagają zespół napędowy w czasie startu.

Zasięg obliczeniowy HY4 wynosi 750-1500 km zależnie od prędkości i wysokości lotu oraz obciążenia. Jego prędkość maksymalna to 200 km, a przelotowa – 145 km/h.

Oficjalny oblot HY4 odbył się 29 września 2016. Samolot wykonał wówczas lot dookoła lotniska w Stuttgarcie, trwający ok. 15 minut. W kabinach znajdowało się dwóch pilotów doświadczalnych i dwa manekiny symulujące pasażerów. Dotychczas samolot wykonał podczas prób ponad 90 lotów wokół lotniska w Stuttgarcie (Wodorowy HY4 oblatany, 2016-10-04).

Natomiast 12 kwietnia 2022 H4Y wykonał przelot długości ponad 140 km między Stuttgartem a Friedrichshafen, w celu wzięcia udziału w tegorocznych targach Aero. W jego trakcie wzbił się na wysokość 7230 stóp (ok. 2704 m), ustanawiając w ten sposób rekord świata w kategorii dla samolotów pasażerskich napędzanych wodorem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.