Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2022: Tecnam przedstawia P-Mentor

Imprezy branżowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 27 kwietnia 2022

Włoski samolot szkolny P-Mentor otrzymał 7 kwietnia 2022 Certyfikat Typu wg przepisów CS-23 Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA). Jego światowa premiera ma miejsce podczas odbywających się właśnie targów lotnictwa lekkiego Aero we Friedrichshafen.

 Jeden z pierwszych seryjnych samolotów P-Mentor trafi do Polski / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Nazwa została wybrana nieprzypadkowo – mentor to mądry doradca, wychowawca i nauczyciel. Najnowszy samolot koncernu Tecnam ma służyć do szkolenia uczniów-pilotów od ich pierwszych lotów z instruktorem, aż do lotów wg wskazań przyrządów, umozliwiając realizację kompletnych programów szkolenia PPL (licencja turystyczna), IR (loty wg wskazań przyrządów) i UPRT (zapobieganie wpadnięciu w korkociąg), loty w kontrolowanej przestrzeni powietrznej wg PBN/RNAV, a także loty z użyciem automatycznego pilota i śmigła o zmiennym skoku, czy symulowanie chowania i wypuszczania podwozia.

Piloci mają do dyspozycji awionikę glass cockpit Garmin G3X, z rezerwowym wskaźnikiem wielofunkcyjnym Garmin GI275. Opcjonalnie możliwe jest zabudowanie spadochronu ratunkowego.

Maksymalna masa do startu P-Mentora wynosi 720 kg, a masa samolotu pustego – 430 kg. Ładunek użyteczny to 290 kg, a dopuszczalna masa bagażu – 20 kg. Dwuosobowy samolot ma rozpiętość 9 m, długość 6,74 m i wysokość 2,50 m.

Nowe skrzydło skonstruowane specjalnie dla P-Mentora ma profil laminarny i mieszaną strukturę – dźwigary i keson wykonano z duraluminium, a pokrycie – z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Za dźwigarem głównym umieszczono zbiornik paliwa o pojemności 130 l.

Zespół napędowy stanowi silnik Rotax 912iSc3 o mocy 100 KM, poruszający dwułopatowe śmigło MTV-21 A/180-51. Według danych producenta typowe zużycie paliwa (benzyny lotniczej lub samochodowej) wynosi 14l/h. Zasięg maksymalny samolotu to 1352 km.

 P-Mentor rozwija prędkość przelotową 217 km/h, a jego prędkość przeciągnięcia (z wypuszczonymi klapami) to 82 km/h. Maksymalna wysokość lotu to 3962 m, a maksymalna prędkość wznoszenia – 3,81 m/s. Długość startu wynosi 520 m, a długość lądowania – 390 m.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.