Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kolejny klient na K-8 Karakorum

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 26 listopada 2009

Prezydent Boliwii, Evo Morales upoważnił rząd do zakupu 6 chińskich samolotów szkolno-bojowych Hongdu K-8 Karakorum. Zastąpią wysłużone Canadairy AT-33. K-8 będą jedynymi samolotami bojowymi tego kraju.


Jeden z boliwijskich T-33. Samoloty mogą zostać wyposażone w podwieszany wkm kalibru 12,7 mm, klasyczne i napalmowe bomby o wagomiarze do 125 kG oraz npr. Są wykorzystywane od 1973. Chińskie K-8 są mniejsze, wolniejsze, mają mniejszy udźwig, jednak dysponują większą paletą uzbrojenia, w tym pociskami powietrze-powietrze. Poza tym... będą nowe / Zdjęcie: Fuerza Aerea Boliviana

Samoloty mają zostać pozyskane wraz z pakietem szkolnym, części zamiennych oraz symulatorem, za 57,8 mln USD.

Suma ta nie jest przypadkowa. Za identyczną chciano zamówić używane, czeskie L-159. Transakcja nie doszła jednak do skutku, z powodu amerykańskiego embarga na dostawy broni dla tego rządzonego przez lewicowe rządy kraju. Część wyposażenia tych lekkich myśliwców pochodzi bowiem z USA (zobacz: USA zabroniły Aero Vodochodom sprzedaży L-159 Boliwii).

Zakup nowych samolotów, zdolnych do wykonywania misji uderzeniowych i - w bardzo ograniczonym wymiarze, także myśliwskich - jest jednak konieczny, z powodu nieuniknionego już wycofania amerykańskich Canadair AT-33, których Boliwia otrzymała 20 egz., a dzisiaj jest w stanie zapewnić sprawność techniczną jedynie 6 maszynom.

Za posiadaną sumę, w praktyce można było kupić jedynie dwa typy nowych, uzbrojonych samolotów: brazylijskie, turbośmigłowe Super Tucano i chińskie, odrzutowe Karakorum (zobacz: Boliwia szuka samolotów bojowych). Ostatecznie wybór padł na tę drugą konstrukcję.

K-8 jest stosunkowo prostym samolotem szkolno-bojowym, o zdecydowanie mniejszym potencjale, niż maszyny klasy LIFT. Charakteryzuje sie jednak niską ceną. Z tego powodu wybrało go już 14 państw, głównie afrykańskich. Dla Boliwii zakup 6 egz. K-8 jest bardzo dużym wydatkiem. Wartość ewentualnego kontraktu to ok. 40% rocznego budżetu ministerstwa obrony.

Na podstawie informacji Juana Carlosa Cicalesiego - Santiago Rivasa


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.